Rozdíly
Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.
nap:pravidla:pravidla_verejny_datovy_fond [2020/05/12 13:05] – vytvořeno Tomáš Šedivec | nap:pravidla:pravidla_verejny_datovy_fond [2021/04/30 10:47] (aktuální) – include změny Tomáš Šedivec | ||
---|---|---|---|
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
- | < | + | ======Pravidla pro Veřejný datový fond====== |
- | VDF je tvořen otevřenými daty poskytovanými jednotlivými OVS za účelem sdílení s dalšími OVS a je podmnožinou všech otevřených dat VS. Je tedy nutné zajistit, aby všechny funkční celky architektury jednotlivých úřadů VS respektovaly a dodržovaly pravidla platná pro: | + | {{section> |
- | * otevřená data (legislativně podpořená zákonem č.106/1999 Sb.), | + | |
- | * data VDF - pravidla pro otevřená data navíc doplněná o další specifika odvozená od charakteristik VDF. | + | |
- | + | ||
- | ===== Otevřená data ===== | + | |
- | + | ||
- | Otevřená data jsou: | + | |
- | * Volně přístupná na webu jako datové soubory ke stažení ve strojově čitelném a otevřeném formátu - CSV, XML, JSON, RDF (JSON-LD, Turtle, …) a další formáty s otevřenou specifikací. | + | |
- | * Opatřená podmínkami užití neomezujícími jejich užití. | + | |
- | * Evidovaná v Národním katalogu otevřených dat (NKOD) jako datové sady opatřené přímými odkazy na datové soubory, které je tvoří. | + | |
- | * Opatřená úplnou dokumentací. | + | |
- | * Opatřená kontaktem na kurátora pro zpětnou vazbu (chyby, žádost o rozšíření, | + | |
- | * Jsou publikovány dle otevřených formálních norem ve smyslu § 4b odst. 1 zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím. | + | |
- | + | ||
- | ==== Využívání otevřených dat při výkonu veřejné správy ==== | + | |
- | + | ||
- | Nejsou stanovené žádné požadavky na způsoby použití publikovaných otevřených dat, data lze libovolně importovat do vhodných aplikací a informačních systémů. Publikovaná data jsou zpřístupněna prostřednictvím NKOD (POD) a lze je získat jako soubory s datovými sadami. K datům lze také přistupovat s využitím aplikací třetích stran, které příslušné data využívají. | + | |
- | + | ||
- | ==== Publikace otevřených dat ==== | + | |
- | + | ||
- | === Příprava ISVS pro export otevřených dat === | + | |
- | + | ||
- | Zásadní je zajištění přístupu k datům IS. Provozovaný IS tedy musí: | + | |
- | * umožňovat přístup k databázi nebo | + | |
- | * mít možnost stahovat volitelně strukturovaná data (tabulky) z reportingového modulu systému, nebo | + | |
- | * nabídnout API, ze kterého se dají pravidelně získávat kompletní data v podobě datových souborů. | + | |
- | + | ||
- | Vhodné otevřené formáty: | + | |
- | * tabulková data - CSV, XML, JSON, RDF (JSON-LD, Turtle, …), | + | |
- | * hierarchická data - XML, JSON, RDF (JSON-LD, Turtle, …), | + | |
- | * grafová data - RDF (JSON-LD, Turtle, …), | + | |
- | * geodata(prostorová data) - GeoJSON, ESRI Shapefile, OGC GML, OGC GeoPackage. | + | |
- | + | ||
- | Struktura dat musí být zdokumentována lidsky čitelným dokumentem, ale také strojově čitelným schématem. | + | |
- | Doporučené jazyky pro definici schémat schémata: | + | |
- | * CSV - schéma CSV on the Web, | + | |
- | * XML - XML Schema, | + | |
- | * JSON - JSON schema, | + | |
- | * RDF - RDFS, OWL, SHACL | + | |
- | + | ||
- | Při dodržení výše uvedených bodů jsou získaná kompletní data z IS připravena k publikaci formou otevřených dat. | + | |
- | + | ||
- | === Export dat nebo API v proprietárním formátu === | + | |
- | + | ||
- | Pokud se jedná o rozšíření existujícího IS, který neumožňuje export dat nebo nenabízí API ve strojově čitelném a otevřeném formátu a takovou úpravu nelze v IS provést, využije se stávající export či API, které již systém nabízí (např. do MS Excel), a tento výstup se dále zpracuje do otevřeného formátu pomocí dalších nástrojů tak, aby bylo dosaženo stavu jako v případě přímého exportu do otevřeného formátu. | + | |
- | + | ||
- | === Závěrečná příprava dat k publikaci v podobě otevřených dat === | + | |
- | + | ||
- | Data získaná z IS jedním z popsaných způsobů je následně třeba publikovat jako otevřená data. To znamená minimálně: | + | |
- | - V případě API zajistit jeho vytěžení pro získání kompletních dat k publikaci (tj. případná přímá publikace API nenaplňuje podmínky otevřených dat) | + | |
- | - Zajistit pravidelnou aktualizaci získaných dat (dle charakteru dat to může být ve frekvenci např. denně, měsíčně nebo ročně) | + | |
- | - Publikovat získaná data na web ke stažení a následně publikovat každou jejich aktualizaci | + | |
- | - Opatřit je dokumentací, | + | |
- | - Katalogizovat je v Národním katalogu otevřených dat (NKOD) | + | |
- | + | ||
- | K tomu lze využít nástrojů pro přípravu, publikaci a katalogizaci otevřených dat, jako je třeba LinkedPipes ETL. | + | |
- | Publikace otevřených dat by měla být zajištěna koncepčně na úrovni celé organizace. Kompletní postupy jsou k dispozici na POD, včetně vyžadovaných standardů. | + | |
- | + | ||
- | ===== Data VDF ===== | + | |
- | + | ||
- | ==== Otevřená data ve VDF ==== | + | |
- | + | ||
- | Ve VDF jsou poskytována otevřená data, která jsou určena mj. k využití jinými OVS při výkonu veřejné správy i mimo jejich rozsah práv a povinností zachycených v RPP. Nad rámec otevřených dat platí pro otevřená data ve VDF následující: | + | |
- | * Pokud OVS využívá data z VDF, považuje je za správná a nemusí ověřovat jejich správnost. | + | |
- | * Poskytovatel dat do VDF garantuje správnost, kvalitu, aktuálnost a pravidelnou aktualizaci údajů publikovaných ve VDF. | + | |
- | * Poskytovatel dat do VDF zajišťuje automatickou notifikaci všech změn v údajích publikovaných ve VDF zaregistrovaným zájemcům s využitím funkcionality Portálu otevřených dat. | + | |
- | + | ||
- | ==== Využívání otevřených dat z VDF při výkonu veřejné správy ==== | + | |
- | + | ||
- | Při výkonu veřejné správy může OVS potřebovat údaje jiných OVS, kterým ale nemá přístup v rámci rozsahu stanoveného v RPP. Pokud se jedná o veřejné údaje, přistupuje k nim prostřednictvím VDF. Jsou-li data ve VDF dostupná, není žádný jiný způsob přístupu k datům a sdílení dat povolen. Typicky jsou data z VDF využívána následujícím způsobem: | + | |
- | + | ||
- | * ruční vyhledání potřebných datových sad v NKOD a zjištění odkazů ke stažení dat, | + | |
- | * nastavení skriptů k pravidelnému importu nalezených datových sad do vlastního IS ze zjištěných odkazů, | + | |
- | * import datových sad do IS VS, | + | |
- | * registrace v Notifikačním hubu k pravidelnému a strojovému získávání aktualizací, | + | |
- | * nastavení skriptů k importu změn získaných z Notifikačního hubu do IS VS. | + | |
- | + | ||
- | ==== Publikace otevřených dat do VDF ==== | + | |
- | + | ||
- | Pro publikaci otevřených dat do VDF platí stejná pravidla jako pro publikaci otevřených dat uvedená výše. Navíc musí být dodržená následující pravidla: | + | |
- | * Publikovaná data jsou popsána sémantickým slovníkem pojmů, který je vytvořen na základě údajů v RPP. Popis dat sémantickým slovníkem pojmů je vytvořen a publikován dle otevřené formální normy “Popis dat sémantickým slovníkem pojmů”. Sémantický slovník pojmů je tvořen a publikován dle otevřené formální normy “Sémantický slovník pojmů”. | + | |
- | * K identifikaci entit, o nichž jsou publikovány údaje ve VDF, jsou použita IRI dle otevřené formální normy “Propojená data”. | + | |
- | * V publikovaných datech se nepublikují duplicitní údaje s již publikovanými údaji ve VDF. V případě, že OVS publikuje údaje o entitě, o níž již publikuje ve VDF údaje jiný OVS, publikuje OVS pouze nové doplňující údaje k této entitě. V případě, že zavádí vlastní IRI k identifikaci entity než jiný OVS, propojí vlastní IRI s původním dle otevřené formální normy “Propojená data”. | + | |
- | * Souvislosti mezi entitami v datech stejného poskytovatele i různých poskytovatelů jsou reprezentovány dle otevřené formální normy “Propojená data”. Poskytovatel údajů ve VDF se snaží maximálně propojit entity, o nichž publikuje údaje, na entity, o nichž publikují údaje jiné OVS. | + | |
- | + | ||
- | ==== Údaje povinně zveřejňované ve VDF ==== | + | |
- | Ve VDF jsou jako otevřená data povinně zveřejňovány následující údaje: | + | |
- | + | ||
- | ^Poskytovatel zveřejňující údaje ve VDF ^Zveřejňované údaje ^Způsob zveřejnění| | + | |
- | |Český statistický úřad |Číselníky zavedené sdělením ve Sbírce zákonů |Dle OFN Číselníky| | + | |
- | |Ohlašovatel agendy ve smyslu § 48 písm. f) zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech |Číselníky kódující údaje uvedené v registru práv a povinností dle § 51 odst. 5 písm. h) zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech. Ohlašovatel agendy číselník zveřejňuje ve VDF, pokud již číselník nezveřejňuje Český statistický úřad nebo jiný ohlašovatel.|Dle OFN Číselníky| | + | |
- | + | ||
- | ===== Společná pravidla pro otevřená data i data VDF ===== | + | |
- | + | ||
- | ==== Organizační a procesní zajištění publikace dat ==== | + | |
- | + | ||
- | Zapojení VDF do výkonu veřejné správy vyžaduje publikaci skutečně právně závazných, | + | |
- | Jako minimum je vyžadováno přiřazení těchto klíčových procesních rolí: | + | |
- | + | ||
- | Koordinátor otevírání dat, do jehož kompetencí a povinností spadá: | + | |
- | * zajištění součinnosti a kontroly výstupů všech ostatních rolí, které se na otevírání dat podílejí, | + | |
- | * komunikace se všemi zapojenými pracovníky do publikace dat, | + | |
- | * externí komunikace s uživateli otevřených dat VS, | + | |
- | * komunikace a spolupráce s Národním koordinátorem otevřených dat, | + | |
- | * komunikace s Datovou kanceláří a s příslušným Chief data officer (CDO). | + | |
- | + | ||
- | Kurátor dat - klíčová role pro: | + | |
- | * zajištění kvality, správnosti, | + | |
- | * publikaci datových sad v souladu s platnými právními předpisy ČR a Standardy publikace a katalogizace otevřených dat VS ČR. | + | |
- | + | ||
- | Kompletní doporučení, | + | |
- | + | ||
- | ==== Ochrana osobních údajů ==== | + | |
- | + | ||
- | Pokud jsou předmětem evidence informačního systému osobní údaje ve smyslu zákona č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů a nařízení (EU) č. 2016/679, Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), neznamená to, že nelze ze systému publikovat otevřená data. V těchto případech platí následující doporučení. | + | |
- | - V případě, že se jedná o veřejnou evidenci či rejstřík a zvláštní právní předpis nařizuje zveřejnění informací, lze zveřejnit osobní údaje v podobě otevřených dat. | + | |
- | - Ochranu osobních údajů lze zajistit Anonymizací či Pseudonymizací. Z dat se odstraní osobní údaje a případně se nahradí bezvýznamovým umělým identifikátorem. Data bez osobních údajů se pak mohou zveřejnit v podobě otevřených dat. V závislosti na charakteru dat je ale nutné zkontrolovat, | + | |
- | - Data, která není možné nebo vhodné zveřejnit dle předchozího bodu, lze zveřejnit v agregované podobě. Tedy v podobě statistik. V případě zveřejnění statistik je ale žádoucí použít co nejjemnější granularitu dat a časové členění. | + | |
- | + | ||
- | ==== Právní aspekty ==== | + | |
- | + | ||
- | Legislativní rámec otevřených dat v České republice tvoří jejich úprava obsažená v Zákoně č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím a v Nařízení vlády č. 425/2016 Sb., o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data, které stanovuje vybraným orgánům veřejné správy povinnost zveřejňovat data z konkrétních jimi spravovaných informačních systémů ve formě otevřených dat. | + | |
- | Podrobnější informace o strategických dokumentech, | + |