Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

nap:pravidla:pravidla_pristupnost [2020/05/12 13:19] – vytvořeno Tomáš Šedivecnap:pravidla:pravidla_pristupnost [2021/04/30 10:23] (aktuální) – include změny Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-<title>Pravidla pro Přístupnost informací</title> +======Pravidla pro Přístupnost informací======
- +
-===== Legislativní rámec pro přístupnost ===== +
- +
-Legislativní rámec pro povinnosti přístupnosti je poměrně široký. Níže jsou uvedeny pouze klíčové předpisy, které mají přímý vliv na přístupnost informací+
- +
-  - Obecná úroveň +
-      - Mezinárodní přímo aplikovatelná Úmluva o právech osob se zdravotním postižením +
-      - Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací +
-  - Úroveň základních služeb +
-      - Procesně-správní předpisy, jako je Zákon č. 500/2004 Sb., Správní řád, apod. +
-      - Zákon č. 155/1998 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob +
-      - Nařízení EU č. 910/2014 ze dne 23. července 2014 o elektronické identifikaci a službách vytvářejících důvěru pro elektronické transakce na vnitřním trhu (zejména článek 15) +
-      - Zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů +
-  - Úroveň internetových stránek a mobilních aplikací +
-      - Zákon č. 99/2019 Sb., o přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací subjektů veřejného sektoru +
-      - Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (zejména § 5, odst. 2, písm. f), § 9, a další) +
-      - Částečně legislativa ohledně spisové služby +
-  - Úroveň realizace veřejných zakázek +
-      - Zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (zejména § 93) +
- +
-Vesměs z legislativy plynou pro OZP následující práva a pro veřejnou správu povinnosti: +
- +
-  - OZP musí mít možnost využívat všechny služby veřejné správy jako kdokoliv jiný +
-  - OZP musí mít možnost plnohodnotně využívat elektronické služby stát i elektronické služby subjektů veřejného sektoru +
-  - Existuje zde obecná absolutní povinnost přístupnosti výsledků všech veřejných zakázek či zakázek podle legislativy k VZ, pokud jsou jejich výsledky určeny pro jakékoliv užívání fyzickými osobami, to se pochopitelně vztahuje i obecně na veškeré ICT zakázky. +
-  - Subjekty veřejného sektoru musejí mít svoje informace přístupné a to zejména na internetových stránkách a ve svých aplikacích +
-  - Přístupnost se vztahuje i na veškeré informační systémy pro zaměstnance, protože ani zaměstnanec s OZP nesmí být diskriminován tím, že není schopen pracovat se svým pracovním systémem +
- +
-===== Standardy a metodiky ===== +
- +
-K dispozici jsou technické standardy a metodiky, které určují konkrétní technické postupy pro tvorbu a správu přístupného obsahu. Nejdůležitějšími v oblasti informačních systémů jsou následující: +
- +
-  * WCAG - Web content accessibility guidelines - Základní standard pro přístupnost obsahu +
-  * WAI-ARIA: Standard Accessible Rich Internet Applications suite - Standard pro webové aplikace +
-  * MAAP - Mobile accessibility applications principles - Soubor opatření pro přístupnost mobilních aplikací (přičemž pro jednotlivé platformy jsou opět k dispozici podrobné standardy) +
- +
-Více o standardech a jejich realizaci se můžete dočíst třeba [[http://www.pristupnost-informaci.cz/standardy|v sekci Standardy a normy na portálu pristupnost-informaci.cz]] +
- +
-===== Architektonická řešení ===== +
- +
-Na obecné úrovni lze konstatovat, že přístupnost A to jak u internetových stránek tak ale třeba i u informačních systémů, je záležitostí dodavatele. Pokud je daná služba informační systém, aplikace, stránka poptávána jako dodávka v rámci veřejné zakázky, pak zde dopadají jednak obecné povinnosti stanovené v legislativě týkající se veřejných zakázek, jednak technické podrobnosti stanovené v legislativě týkající se přístupnosti internetových stránek a mobilních aplikací. Základním architektonickým řešením tedy je zahrnout potřebu přístupnosti a naplnění konkrétních technických norem jako nepřekročitelný požadavek v rámci architektury a v rámci požadavků na dodavatele. Je tedy nutno architektonicky a realizačně zajistit: +
- +
-  * Aby všechny internetové stránky (ať už veřejné či nikoliv) splňovaly požadavky na přístupnost. +
-  * Aby všechny mobilní aplikace splňovaly požadavky na přístupnost. +
-  * Aby všechny aplikace, systémy a informační systémy dodávané v jakékoliv formě veřejného investování také splňovaly požadavky na přístupnost. +
-  * Aby byl elektronický systém spisové služby, agendové informační systémy a další aplikace a procesy nastaveny tak, aby digitální dokumenty odesílané organizací byly přístupné. +
-  * Aby se požadavky na přístupnost staly nedílnou součástí požadavků na dodávky a veřejné zakázky i požadavků na interní vývoj.+
  
 +{{section>nap:pristupnost_informaci#pravidla_pristupnosti_informaci}}