Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

- Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
-nap:pravidla:pravidla_identifikace_klientu_vs [2020/08/14 15:03]
Tomáš Šedivec
+ Předchozí verze
Následující verzeObě strany příští revize
+nap:pravidla:pravidla_identifikace_klientu_vs [2021/02/18 14:44]
– [Elektronická identifikace] Tomáš Šedivec
@@ Řádek -36,5 +36,5 @@ odstraněno vytvořeno
 Elektronickou identifikací je myšlena situace, kdy klient veřejné správy není přítomen v místě poskytování služby. Identifikace tedy probíhá vzdáleně, bez fyzického kontaktu.
 
 Pro jednoznačnou elektronickou identifikaci a autentizaci klientů veřejné správy byl vytvořen technický a právní rámec, který umožňuje všem správcům informačních systémů veřejné správy tuto činnost vykonávat v souladu s [[ikcr-dokument:ikcr|Informační koncepcí ČR]] a bez nutnosti vytváření vlastních nákladných řešení a zvyšování administrativní zátěže.
 
 [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2017-250#p2|Zákon č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci, zavádí v §2]] povinnost provádět prokázání totožnosti s využitím elektronické identifikace pouze prostřednictvím [[nap:nia|kvalifikovaného systému elektronické identifikace]]. Tento paragraf nabývá účinnosti 1. července 2020. Po tomto datu nebude možné pokračovat v praxi vydávání přístupových údajů klientů veřejné správy mimo systémy kvalifikovaného systému elektronické identifikace, pokud jiný zákon tuto cestu neumožňuje.
@@ Řádek -48,11 +48,11 @@ odstraněno vytvořeno
 V elektronickém prostředí, zejména jde-li o automatizovanou komunikaci, jsou nicméně používány mechanismy, které mají charakter identifikačního prostředku právnické osoby. Jde např. o certifikát pro evidenci tržeb podle zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, nebo certifikáty vydané Českou národní bankou pro automatizovanou komunikaci mezi ČNB a subjekty podléhající jejímu dozoru, typicky bankami. Platí nicméně, že identifikační prostředky právnických osob s použitím bez ohledu na agendy, ekvivalentní např. občanským průkazům, se v České republice nevydávají.
 
 Zatímco samotné ztotožnění (samotná autentizace fyzické osoby zjevně není problematicképroblematickáproblematickou problematická se jeví otázka určení, zda fyzická osoba , která je ztotožněna, jedná v dané situaci za sebe (popř. v jaké roli za sebe) anebo zda jedná za jinou fyzickou osobu nebo za právnickou osobu. Problematika mandátů a oprávnění je řešena [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy#Mandáty, role a práva v elektronické komunikaci|níže]].
 
 Skutečnost, že daná fyzická osoba, má právo se identifikovat a autentizovat za určitou právnickou osobu (tj. „přihlásit se ke službě jménem právnické osoby“), ještě nezakládá bez dalšího právo na to, že tato fyzická osoba má právo za danou právnickou osobu činit úkony prostřednictvím digitální služby. Autorizaci dané fyzické osoby k poskytnutí digitální služby musí posoudit kvalifikovaný poskytovatel ten, ke komu se fyzická osoba hlásí na základě jím dostupných údajů (informace z obchodního rejstříku, plná moc opravňující konkrétní osobu jednat jménem právnické osoby,…) ve spojení s příslušnými právními předpisy. 
 
 Jako příklad takového přístupu můžeme uvést datové schránky, do nichž se fyzická osoba přihlásí například novým občanským průkazem s aktivovaným čipem. Po úspěšné autentizaci s pomocí prostředku pro elektronickou identifikaci (tj. např. s pomocí „eObčanky)“ a souhlasu s předáním osobních údajů na portálu [[nap:nia|Národního bodu pro identifikaci a autentizaci]], je fyzická osoba pro účely [[nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|informačního systému datových schránek (ISDS]]) ztotožněna. Po ztotožnění tak nabídne [[nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|ISDS]] fyzické osobě seznam datových schránek, ve vztahu k nimž je přihlášená fyzická osoba oprávněná jednat. 
 
 Autentizovaná fyzická osoba si tedy vybírá, za koho a v jaké roli bude prostřednictvím [[nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|datových schránek]] jednat. Informaci o tomto oprávnění si [[nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|ISDS]] obstarává např. z [[nap:ros|ROS]], z jiných zdrojů (např. údaj o tom, že určitá osoba je advokátem nebo insolvenčním správcem) anebo jej vede na základě sdělení samotného držitele datové schránky (např. údaj o tzv. pověřené osobě). Bez ohledu na zdroj informace o oprávnění k zastupování jiné osoby, resp. na zdroj informace o roli je však na samotném [[nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|ISDS]] jakožto kvalifikovaném poskytovateli online služeb, aby oprávnění k zastupování jiné osoby ve svém prostředí řádně implementoval tak, aby osoby mohly toto oprávnění realizovat. Nabídka jednotlivých oprávnění, resp. rolí, tedy spadá do kompetence daného kvalifikovaného poskytovatele online služeb („service provider“) a odvíjí se od údajů a oprávnění, které vede v rámci svého informačního systému nebo od údajů, ke kterým má přístup.
 
 ==== Mandáty, role a práva v elektronické komunikaci ====
@@ Řádek -71,5 +71,5 @@ odstraněno vytvořeno
 ^ Typ subjektu                                    ^ Mandát                     ^
 | **Fyzická osoba**                               | Jednající sama svým jménem |
 |:::                                              | Jednající jménem jiné fyzické osoby ze zákona: \\ - rodič dítěte,\\ - manžel/manželka,\\ - registrovaný partner/partnerka,\\ - opatrovník, osvojitel, poručík, pěstoun \\ - dědic, exekutor,\\ - zastupující osoba pro osoby neschopné jednat nebo nemající zákonného zástupce|
 |:::                                              | Jednající jménem jiné fyzické osoby ze zmocnění: \\ - plná moc,\\ - advokát,\\ - zastupující FO,\\ - jiný druh zmocnění,\\ - na žádost bez zmocnění|
 |::: | Plná moc opravňující konkrétní osobu jednat jménem právnické osoby |
@@ Řádek -83,4 +83,13 @@ odstraněno vytvořeno
 |::: | Pokud agendový předpis povoluje využívání přístupových údajů k systému datových schránek jako identifikačních prostředků je to dále: \\ a) Pro fyzické osoby – statutární zástupce oprávněné k přístupu do datové schránky právnické osoby ověřením oprávnění k datové schránce právnické osoby prostřednictvím Informačního systému datových schránek (ověření přístupových údajů a oprávnění). \\ b) Pro fyzické osoby - oprávněné statutárním zástupcem k přístupu do datové schránky právnické osoby ověřením oprávnění k datové schránce právnické osoby prostřednictvím Informačního systému datových schránek (ověření přístupových údajů a oprávnění). \\ c) Ověřením speciálního agendového oprávnění podle agendového předpisu, na jehož základě jsou poskytovány agendové digitální služby. |
 
 Příklady mandátů pro fyzické osoby vyplývající z některých vyhlášek a nařízení měst a obcí:
   * Pro přihlášení k platbě poplatku za odvoz komunálního odpadu 
   * Pro přihlášení k platbě poplatku:
     * ubytovacího,
     * ze psa, 
     * za zábor a užívání veřejného prostranství.
   * Pro převody, koupě, prodej, nabytí městského majetku, (provozovny v budovách v majetku města)
   * Pro užívání, podnájem, zrušení užívání bytového fondu města
   * Mandát pro jednání s knihovnou – výpůjčky registrovaného čtenáře
 
 Jak je zdůrazněno níže, při výkonu veřejné správy je nutné, aby příslušný orgán konající nějakou činnost v rámci dané agendy věděl, pro jakou formu zastupování je mandát umožněný nebo dokonce nutný. Zcela jiným způsobem se orgán veřejné moci bude chovat k mandátu plynoucímu z veřejnoprávního titulu rodičovství a jinak k mandátu plynoucímu ze soukromoprávního titulu plné moci.
@@ Řádek -122,12 +131,12 @@ odstraněno vytvořeno
 Centrální sdílené služby eGovernmentu dokáží zajistit následující mandáty pro fyzické osoby, které se prokázaly u poskytovatele služeb svou zaručenou elektronickou identitou:
 
   * eGON služba [[httphttps://www.szrcr.cz/uploadsimages/eGON_sluzby_Sejdldokumenty/E22_rosCtiPodleUdaju_2_02v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E22_-_rosCtiPodleUdaju_2_02.pdf|rosCtiPodleUdaju]], [[httphttps://www.szrcr.cz/uploadsimages/eGON_sluzby_Sejdldokumenty/E20_rosCtiIco_2_02v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E20_-_rosCtiIco_2_02.pdf|rosCtiIco]], [[httphttps://www.szrcr.cz/uploadsimages/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/eGON_sluzby_Sejdldetailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E21_rosCtiAifo_2_02E21_-_rosCtiAifo_2_02.pdf|rosCtiAifo]] (základní registr osob)
     * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba statutárním zástupcem
   * eGON služba [[httphttps://www.szrcr.cz/uploadsimages/eGON_sluzby_Sejdldokumenty/SZR_popis_eGON_sluz_eb_E172_aiseoCtiPodleUdaju2_4_02_v03v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/SZR_popis_eGON_sluz%CC%8Ceb_E172_aiseoCtiPodleUdaju2_4_02_v03.pdf|aiseoCtiPodleUdaju]], [[httphttps://www.szrcr.cz/uploadsimages/dokumenty/v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/eGON_sluzby_Sejdldetailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/E171_aiseoCtiAifo2.pdf|aiseoCtiAifo]] (agendový informační systém evidence obyvatel)
     * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba rodič nezletilého, který není svéprávný
     * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba zákonným zástupcem jiné fyzické osoby
     * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba opatrovníkem jiné fyzické osoby
     * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba manžel/manželka
   * eGON služba [[httphttps://www.szrcr.cz/uploadsimages/eGON_sluzby_Sejdldokumenty/SZR_popis_eGON_sluz_eb_E238_isknCtiVlastniky2_v1_00_r0v%C3%BDvoj%C3%A1%C5%99i/detailn%C3%AD_popisy_eGon_slu%C5%BEeb/SZR_popis_eGON_sluz%CC%8Ceb_E238_isknCtiVlastniky2_v1_00_v01_r0.pdf|isknCtiVlastniky]] (informační systém katastru nemovitostí)
     * pro zajištění ověření, zda je fyzická osoba vlastníkem nemovitosti
   * Služba ISDS