Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju [2019/08/16 09:13] – [Portál občana a portál veřejné správy] Tomáš Šedivecnap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju [2023/11/29 16:17] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-<title>Portály veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů</title>+======Portály veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů======
  
-<note important>Konkrétní implementační kroky a způsoby zapracování do informační koncepce OVS jsou popsány v kapitole [[nap:pravidla_pro_funkcni_celky_architektury_jednotlivych_uradu#Portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju|Pravidla pro funkční celky architektury jednotlivých úřadů]]</note>+===== Popis Portálů veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů =====
  
-Portál je vnímán jako celý funkční celek obsahující Front-end (logika zobrazující chování směrem ke klientovi) i Back-end (logika realizující chování systému a vnitřní i vnější integraci) realizující všechny typy služeb dle [[:ikcr:dokument|Informační koncepce ČR]] - Informační, Interaktivní a Transakční. +Portál je vnímán jako celý funkční celek obsahující Front-end (logika zobrazující chování směrem ke klientovi) i Back-end (logika realizující chování systému a vnitřní i vnější integraci) realizující všechny typy služeb dle [[:ikcr|Informační koncepce ČR]] - Informační, Interaktivní a Transakční. Z tohoto mimo jiné vyplývá, že portál je informačním systémem veřejné správy
  
   * V oblasti informačních služeb poskytuje uživatelům přehled a veřejně dostupné informace z oblasti, kterou portál obsahuje včetně popisu životních situací.    * V oblasti informačních služeb poskytuje uživatelům přehled a veřejně dostupné informace z oblasti, kterou portál obsahuje včetně popisu životních situací. 
Řádek 12: Řádek 12:
     * Transakční služby vyžadují identifikaci, autentizaci a autorizaci uživatele.     * Transakční služby vyžadují identifikaci, autentizaci a autorizaci uživatele.
  
-Portály tedy nemohou být samostatné a nepropojené aplikace, ale naopak musí se jednat o prostředek, který je integrován s informačními systémy v úřadu. Především s elektronickou spisovou službou, s agendovými informačními systémy, ale třeba i s ekonomickými systémy tam, kde se jejich prostřednictvím shromažďují údaje o výplatách či o poplatcích podle jednotlivých klientů. V případě poskytování všech 3 typů služeb se jedná o tzv. integrované on-line služby veřejné správy dle [[:ikcr:dokument|Informační koncepce ČR]]. +Portály tedy nemohou být samostatné a nepropojené aplikace, ale naopak musí se jednat o prostředek, který je integrován s informačními systémy v úřadu. Především s elektronickou spisovou službou, s agendovými informačními systémy, ale třeba i s ekonomickými systémy tam, kde se jejich prostřednictvím shromažďují údaje o výplatách či o poplatcích podle jednotlivých klientů. V případě poskytování všech 3 typů služeb se jedná o tzv. integrované on-line služby veřejné správy dle [[:ikcr|Informační koncepce ČR]]. 
  
-Portál má sloužit klientovi k získání informací, jako prostředek pro publikování otevřených dat, statistik a veřejných výstupů, pro elektronická podání a komunikaci klienta s úřadem. Portál musí též sloužit i držitelům zaručené elektronické identifikace jako prostředek pro získání jejich údajů, pro různé notifikace, ale třeba i pro interaktivní podání žádostí, či podání žádostí o výpisy. Klientovi musí poskytnout též tzv. profil neboli personifikovanou část, kde si portál drží základní údaje o klientovi, které zná úřad nebo které klient sdělit sám ze své vůle.+Portál má sloužit klientovi k získání informací, jako prostředek pro publikování otevřených dat, statistik a veřejných výstupů, pro elektronická podání a komunikaci klienta s úřadem. Portál musí též sloužit i držitelům zaručené elektronické identifikace jako prostředek pro získání jejich údajů, pro různé [[nap:notifikace|notifikace]], ale třeba i pro interaktivní podání žádostí, či podání žádostí o výpisy. Klientovi musí poskytnout též tzv. profil neboli personifikovanou část, kde si portál drží základní údaje o klientovi, které zná úřad nebo které klient sdělit sám ze své vůle.
  
 +Celkové chování a interakce Portálu vůči občanům i úředníkům se nazývá [[https://wiki.digitalnicesko.cz/wiki/Jednotn%C3%A9_UX|User Experience (UX)]]. Do UX patří nejen grafická podoba, ale také jazyk (forma, odbornost, …), způsob interakce, komunikační kanály, obdobné způsoby identifikace uživatelů atd.
 +Pro snadné používání občanem je nutné, aby každý portál používal jednotné, centrálně defikované UX. Zjednodušeně řečeno jde o obdobu chování a interakce, jakou má popsaný [[nap:portal_obcana|Portál občana]].
  
-===== Portál občana a portál veřejné správy =====+==== Centrální (federující) portály ====
  
-V případě [[:portal_obcana|Portálu občana]]jakožto součásti Portálu veřejné správy, stojí občan jako samoobslužný uživatel „vně" veřejné správy portál mu poskytuje jedno [[:univerzalni_kontaktni_misto|univerzální vstupní místo dovnitř]]Z toho důvodu jsou všechny věcné (agendové) a do budoucna i místní portály se svými službami federalizovány „pod" tímto ústředním portálem. Federace je na různých úrovních, které [[:portal_obcana|Portál občana]] podporuje:+Centrálními (federujícími) portály jsou myšleny portálykteré sdružují informace z dílčích portálů, zprostředkovávají interakci s portály nižší úrovně – federovanými portály (agendové území)Na rozdíl od portálů nižší úrovně je centrálních (federujícíchportálů spočetně méně slouží především klientům pro snadné vyřízení jeho potřeb na jenom místě. V současné době jsou takovýmito portály pouze [[nap:portal_obcana|Portál veřejné správy a Portál občana (PO a PVS)]].
  
-  *  Federace Single sing-on +Portálem občana je myšlena transakční část Portálu veřejné správykde klient/občan může skrze samoobslužné služby pod svou zaručenou elektronickou identitou činit podání vůči veřejné správě a využívat její služby. Více je v samostatném [[nap:portal_obcana|funkčním celku]]
-    *  Zajištění propojení pomocí jednotné elektronické identity, která je realizována systémem [[:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|Národní idenitní autority]]. Na [[:portal_obcana|Portálu občana]] je zveřejněna jen informace (link), na které adrese na nachází federovaný portál. +
-  *  Federace s poskytováním údajů +
-    *  Zajišní propojení pomocí jednotné elektronické identitykterá je realizována systémem [[:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|Národní identitní autority.]] Na [[:portal_obcana|Portálu občana]] je zveřejněna interaktivní část, která aktivně poskytuje údaje ze své působnosti. +
-  *  Federace s obsloužením služeb  +
-    *  Zajištění propojení pomocí jednotné elektronické identity, která je realizována systémem [[:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|Národní identitní autority]]. Na [[:portal_obcana|Portálu občana]] je zveřejněna celá služba, včetně potřebných formulářů a logiky nutné k vyřízení. +
  
-[[:portal_obcana|Portál občana]] pro svou funkcionalitu využívá služby [[:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]], stejně tak služby [[:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|národní identitní autority]]. Z pohledu [[:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]] je [[:portal_obcana|Portál občana]] jedním ze čtenářských AIS, který má zmocnění dle agendy [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/A344_23112018.xlsx|A344]] zobrazovat subjektu údajů jeho informace, které o něm vede veřejná správa. [[portal_obcana|Portál občana]] v tomto musí zajistit, aby agenda, dle které se řídí byla neustále aktualizovaná dle toho, jak se budou postupně rozšiřovat služby a portály poskytující údaje. Technicky je [[:portal_obcana|Portál občana]] připojený jako čtenářský AIS na systém [[:propojeny_datovy_fond|eGON Service Bus]], skrze který čerpá údaje publikované agendami pomocí tzv. kontextů. V tomto musí [[:portal_obcana|Portál občana]] pouze pravidelně aktualizovat čerpaný seznam kontextů jiných agend. Z pohledu [[:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|národní identitní autority]] je [[:portal_obcana|Portál občana]] poskytovatelem služeb čerpající zaručené služby identifikace a autentizace.+==== Agendový portál ====
  
 +Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému či systémů pro jiné orgány veřejné správy a klienty veřejné správy. Typicky jde tedy o portál správce agendy, ve kterém lze řešit služby agendy bez ohledu na místní příslušnost. Platí, že služby pro klienta musí být součástí federace a jejich služby přístupné v centrálních (federujících) portálech. 
  
-===== Agendový portál ===== 
  
-Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému pro jiné orgány veřejné moci. Typicky jde tedy o portál agendy v přenesené působnosti poskytovaný správcem (ohlašovatelem) agendy. Klientem je může být jak občan, tak jiný orgán veřejné správy. Platí, že služby pro klienta - občana musí být publikovány dle jedné z forem federace do [[:portal_obcana|Portálu občana]]. +==== Portál území ====
  
 +Portálem území je myšlen portál poskytující služby, které spadají pod určité území ČR, typicky kraj, obec, město, městská část, souhrnně možno označit za samosprávy. Portál území může obsahovat kromě samosprávních služeb jako např. správa místních poplatků, i služby přenesené, avšak neměla by nastat situace, kdy je služba přenesené působnosti vytvořena jen pro portál území. Je zodpovědnost věcného správce, aby vytvořil centrální prostředí pro vyřizování služeb přenesené působnosti, které portál území využije, ale nevytváří. Platí, že služby pro klienta musí být součástí federace a jejich služby přístupné v centrálních (federujících) portálech.
  
-===== Portál území =====+==== Portál soukromoprávního uživatele údajů ====
  
-Portálem území je myšlen portál poskytující službykteré spadají pod určité území ČR, typicky obec, město, kraj souhrnně možno označit za samosprávyPortál území může obsahovat kromě samosprávních služeb jako např. správa místních poplatků, služby přenesené, avšak neměla by nastat situace, kdy je služba enesené působnosti vytvořena jen pro portál území. Je zodpovědnost věcného správceaby vytvořil centrální prostředí pro vyřizování služeb přenesené působnosti, které portál území využije, ale nevytváříV případě portálů území se předpokládají dva trendy:  +V případě portálu soukromoprávního uživatele údajů (také jako SPUÚ) se jedná o situacikdy vlastník portálu není orgán veřejné moci, ale dle své povahy je podřízen [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-111#p2-1-d|zákonu 111/2009 Sb]]Může se jednat o portály poskytovatelů zdravotních služeb, soukromých pojišťoven, bank, státních podniků, apod. Takovéto portály poskytují služby, které mohou být federovány do Portálu občana, avšak pouze za edpokladu, že SPUÚ je ohlášen v [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/verejne/katalog-spuu|rejstříku]] a má povinnost elektronicky ověřovat totožnost klienta.
  
-  *  Jednak budou lokální portály samospráv obsahovat obrácený směr navigace do [[:portal_obcana|Portálu občana]], kde bude moci klient vyřídit vše ostatní ze státní správy, co případně nenašel v místním portálu a   +==== Pohledy na portály veřejné správy ====
-  *  lokální portály budou moci být v dlouhodobé perspektivě nahrazovány místně přizpůsobenými službami centrálního [[:portal_obcana|Portálu občana]]. +
  
 +=== Obyčejný portál ===
 +Obyčejným portálem se v tomto smyslu myslí všechny druhy portálů dle jejich zaměření, jak je uvedeno výše, avšak tento diagram zobrazuje práci s daty. Obyčejný portál se chová jako jednotné rozhraní sloužící pro vyřízení služby, avšak její faktické vyřízení probíhá v agendovém informačním systému. Portál si obstarává veškeré údaje a další informace, které klientovi poskytuje, prostřednictvím agendového informačního systému a veškeré dokumenty, které při vyřizování služby vzniknou se musí dostat do [[nap:system_spravy_dokumentu|spisové služby]].
  
-===== Portál soukromoprávního uživatele údajů =====+{{ :nap-dokument:2._agendovy_informacni_portal2.png |}}
  
-V případě portálu soukromoprávního uživatele údajů (také jako SPUÚ) se jedná o situacikdy vlastník portálu není orgán veřejné mociale dle své povahy je podřízen [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-111#p2-1-d|zákonu 111/2009 Sb]] . že se jednat o portály poskytovatelů zdravotních služeb, soukromých pojišťoven, bank, státních podniků, apod. Takovéto portály poskytují služby, které mohou být federovány do Portálu občana, avšak pouze za edpokladu, že SPUÚ je ohlášen v [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/verejne/katalog-spuu|rejstříku]] a má povinnost elektronicky ověřovat totožnost klienta.+=== Portál jako Agendový informační systém === 
 +Portálem jako Agendovým informačním systémem se v tomto smyslu myslí všechny druhy portálů dle jejich zaměření, jak je uvedeno výše, avšak tento diagram zobrazuje práci s daty. Portál jako Agendový informační systém se chová jako samostatný agendový informační systémtedy kromě samotného rozhraní pro příjem a vyřízení služby obsahuje i veškerou logiku a podporuje procesy pro její vyřízení. Portál si obstarává veškeré údaje a další informacekteré klientovi poskytuje, prostřednictvím přímého napojení na [[nap:iszr|informační systém základních registrů]], [[nap:egsb|eGSB/ISSS]] nebo AIS, které spravuje stejný správce jako portálNadále platí, že veškeré dokumenty, které při vyřizování služby vzniknou se musí dostat do [[nap:system_spravy_dokumentu|spisové služby]].
  
-{{tag>"Funkční celek"}}+{{ :nap-dokument:2._agendovy_informacni_portal.png |}} 
 + 
 + 
 + 
 +===== Pravidla Portálů veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů ===== 
 + 
 +Úřad musí při provozování portálu zavést a změnit současné procesy orientované především na osobní kontakt s klientem. Současné portály již musí disponovat funkcionalitou propojení se zaručenou identitou dle zákona 250/2017 Sb. a musí se umět přizpůsobit situaci, kdy klient veřejné správy bude komunikovat pouze elektronicky. Začíná se tedy samotným uživatelsky přívětivým prostředím, které musí být v souladu s [[https://designsystem.gov.cz/|grafickým manuálem MVČR]]. Dále je potřeba formulářový engine, který umožní nejen předvyplnit veškeré státu již známé údaje z [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]] a [[nap:nia|elektronické identity poskytnuté národní identitní autoritou]]. V neposlední řadě je potřeba zajistit předávání všech podání učiněné v portálu do agendových informačních systémů, ve kterých se dle agendy podání řeší a zároveň do spisové služby úřadu.  
 + 
 +Portál podporuje samoobslužného klienta, který obsahuje jak přenesenou, tak samosprávnou působnost a obsahuje popis životních situací, ve kterých se řeší [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy#mandaty_role_a_prava_v_elektronicke_komunikaci|mandáty v elektronické komunikaci]]. Pokud portál vykonává a podporuje [[nap:agendovy_model_verejne_spravy|agendu veřejné správy]] dle [[nap:rpp|registru práv a povinností]], musí se chovat jako jakýkoliv jiný agendový informační systém a pracovat dle definice agendy. 
 + 
 +Při předávání podání z portálu je tak potřeba mít zajištěnou funkcionalitu, která z podání vytvoří "lidsky čitelné" a "strojově čitelné" informace v rámci jednoho dokumentu, typicky formátu PDF/A3 a vyšší. Tento „kontejnerový“ formát pak slouží jak pro plnění požadavku „čitelnosti“ tak i pro zajištění požadavku na automatizované zpracování dat (vložené XML s údaji pro automatizované zpracování). Dokument musí být dále pak opatřen náležitostmi dle zákona č. 297/2016 Sb., typicky elektronickým podpisem nebo elektronickou pečetí a časovým razítkem. Lidsky čitelný formát, typicky PDF, jde do spisové služby pro evidenci a strojově čitelný formát jde od agendového systému. Při provozu portálu nezáleží na technologiích, ani infrastruktuře. Není tedy preferované ani On Premise řešení, ani [[nap:egovernment_cloud|cloudové řešení]], vše záleží na potřebách daného úřadu a možnostech, které technologie dokáží nabídnout. Je vždy potřeba myslet na rozložení zátěže, například: 
 +  - daňové přiznání z příjmu fyzických osob se podává 1x ročně a ačkoliv se nejedná o jeden rozhodný moment (celková doba je 6 měsíců) a je možné podávat i dodatečná daňová přiznání, není nutné klást na infrastrukturu stejné nároky po dobu celého roku, nebo 
 +  - žádosti o různé dotace (například tzv. "kotlíkové") se podávají do určitého data, dá se předpokládat jisté vytížení od okamžiku spuštění až do ukončení, kdy budou vysoké nároky na infrastrukturu (se vzrůstajícím trendem) a po uplynutí termínu, kdy budou minimální. 
 + 
 +Každé řešení však musí podporovat přístup k centrálním službám eGovernmentu a dalším službám veřejné správy skrze zabezpečenou infrastrukturu [[nap:referencni_rozhrani|Referenčního rozhraní veřejné správy]]. Níže uvedená pravidla pro centrální, agendové i místní portály jsou výtažkem ze studií zabývajícími se pravidly a federací portálů {{ :dokumenty:czechgov_-_digital_portal_-_bcg_report_-_03042020.pdf |Boston Consulting Group - Gov.cz}} a {{ :dokumenty:pravidla_federace_portalu.pdf |NAKIT + PwC - Zpracování pravidel pro federaci portálů veřejné správy a definování cílového stavu}}. 
 + 
 +==== Centrální (federující) portály ==== 
 + 
 +  * Centrální (federující) portály musí být schopny zpřístupnit informace a služby všech portálů, které splní požadavky kladené federací 
 +  * Centrální (federující) portály si kromě uživatelského profilu neuchovávají žádné informace o subjektu práva – identifikovaném a autentizovaném uživateli 
 + 
 +Pravidla pro Portál občana a Portál veřejné správy jsou popsána v samostatném [[nap:portal_obcana#pravidla_portalu_obcana_a_portalu_verejne_spravy|funkčním celku]].  
 + 
 +==== Agendový portál ==== 
 + 
 +Agendovým portálem je myšlen portál poskytující služby logicky centralizovaného systému či systémů pro jiné orgány veřejné správy a klienty veřejné správy. Typicky jde tedy o portál správce agendy, ve kterém lze řešit služby agendy bez ohledu na místní příslušnost. 
 + 
 +Takový portál musí splnit několik podmínek: 
 + 
 +  * Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/verejne|rejstříku informačních systémů veřejné správy]] 
 +  * Spravuje ho orgán veřejné správy, který vykonává jednu nebo více agend dle [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/|seznamu agend veřejné správy]] 
 +  * Musí být součástí federace portálů veřejné správy a poskytovat informace a služby do centrálních (federujících) portálů jako je např. [[nap:portal_obcana|Portálu občana]] 
 +  * Musí být součástí federace národního identitního schématu, tedy využívat služby [[nap:nia|Národní identitní autority]] a jeho správce musí být [[nap:nia#pravidla_pro_narodni_identitni_autoritu|ohlášen jako kvalifikovaný poskytovatel služeb]] 
 +  * Musí k identifikovanému a autentizovanému uživateli být schopen propojit údaje své agendy a údaje z [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]] a [[nap:verejny_datovy_fond|veřejného datového fondu]] 
 +  * Musí využívat datovou základnu [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb a životních situací]], jaká je v [[nap:rpp|RPP]] 
 +  * Musí být v souladu s [[https://designsystem.gov.cz/|grafickým manuálem MVČR]] 
 +  * Musí být schopen poskytnout identifikovanému a autentizovanému uživateli možnost udělit [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|mandát/oprávnění]] k zastupování pro jednotlivé služby, propsat do mandátního registru a nastavené mandáty zobrazovat, přijímat a rušit. 
 +  * Musí umožnit učinit podání (učinit úkon) ke službě z [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb VS]] pomocí následujících kanálů: 
 +    * [[nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|Informační systém datových schránek]] 
 +    * Přímého podání na portále identifikovaným a autentizovaným uživatelem pomocí [[nap:nia|NIA]] 
 +    * Elektronicky podepsaným dokumentem ve formě uznávaného podpisu 
 +  * Musí být schopen poskytnout náhled na jednotlivá podání vůči úkonům a služeb identifikovanému a autentizovanému uživateli a to jak tomu, který podání učinil, tak tomu, který je k tomu zmocněn 
 +  * Musí být schopen poskytnout úhradu poplatku pomocí platební brány 
 +  * Veškeré funkcionality, které se vyvinuly na míru, musí být poskytnuty jako otevřený zdrojový kód 
 +  * Musí splňovat bezpečnostní požadavky dle [[https://www.nukib.cz/download/publikace/podpurne_materialy/2020-07-17_Minimalni-bezpecnostni-standard_v1.0.pdf|minimálního bezpečnostního standardu]] 
 +  * Musí být připraven zvládnout provozní zátěž ve špičkách zájmu o využití jednotlivých služeb (např. pomocí asynchronní architektury, využitím [[nap:egovernment_cloud|cloud computingu]], atd.) 
 +  * Pokud portál přímo čerpá nebo poskytuje služby informačním systémům veřejné správy jiných správců, je toto propojení realizováno výhradně prostřednictvím služeb [[nap:komunikacni_infrastruktura_verejne_spravy|KIVS/CMS]]. 
 + 
 +Postup činností práce s klientem, jeho identifikací a výběrem služeb 
 + 
 +  * Klienti se identifikují a autentizují s využitím služeb [[nap:nia|NIA]] a jsou v portále identifikováni pomocí BSI do doby, než si klient zvolí službu, která je poskytována [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/|agendou]] 
 +  * Po zvolení služby klientem, OVS zajistí překlad identity (BSI-AIFO agendy vybrané služby) pomocí [[nap:iszr|eGON služeb ISZR]] 
 +  * OVS se doptá na oprávněné údaje pro potřeby služby dle oprávnění vybrané agendy 
 +  * OVS dá klientovi vybrat, do jaké role chce obsadit dle agendy, ve které je služba poskytována [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|(tzv. mandát)]] 
 +  * Po dokončení služby si OVS nepamatuje AIFO ani jiné údaje použité pro službu, pokud to nevyžaduje samotná agenda 
 +  * OVS si pamatuje BSI pro klientský profil na portále 
 +  
 +==== Portál území ==== 
 + 
 +Portálem území je myšlen portál poskytující služby, které spadají pod určité území ČR, typicky kraj, obec, město, městská část, souhrnně možno označit za samosprávy. Portál území může obsahovat kromě samosprávních služeb jako např. správa místních poplatků, i služby přenesené, avšak neměla by nastat situace, kdy je služba přenesené působnosti vytvořena jen pro portál území. Je zodpovědnost věcného správce, aby vytvořil centrální prostředí pro vyřizování služeb přenesené působnosti, které portál území využije, ale nevytváří. 
 + 
 +Takový portál musí splnit několik podmínek: 
 + 
 +  * Musí být pro každou samosprávu jeden. Je na něm dostupné vše, v čem má samospráva působnost, tedy včetně přenesené působnosti. 
 +  * Musí být registrovaný jako informační systém veřejné správy v [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/verejne|systému o informačních systémech veřejné správy]] 
 +  * Musí být součástí federace portálů veřejné správy a poskytovat informace a služby do centrálních (federujících) portálů jako je např. [[nap:portal_obcana|Portálu občana]] 
 +  * Musí být součástí federace národního identitního schématu, tedy využívat služby [[nap:nia|Národní identitní autority]] a jeho správce musí být [[nap:nia#pravidla_pro_narodni_identitni_autoritu|ohlášen jako kvalifikovaný poskytovatel služeb]] 
 +  * Musí k identifikovanému a autentizovanému uživateli být schopen propojit údaje své agendy a údaje z [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]] a [[nap:verejny_datovy_fond|veřejného datového fondu]] 
 +  * Musí využívat datovou základnu [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb a životních situací]], jaká je v [[nap:rpp|RPP]] 
 +  * Musí být v souladu s [[https://designsystem.gov.cz/|grafickým manuálem MVČR]] 
 +  * Musí být schopen poskytnout identifikovanému a autentizovanému uživateli možnost udělit mandát/oprávnění k zastupování pro jednotlivé služby, propsat do mandátního registru a nastavené mandáty zobrazovat, přijímat a rušit. 
 +  * Musí umožnit učinit podání (učinit úkon) ke službě z [[nap:katalog_sluzeb|katalogu služeb VS]] pomocí následujících kanálů: 
 +    * [[nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|Informační systém datových schránek]] 
 +    * Přímého podání na portále identifikovaným a autentizovaným uživatelem pomocí [[nap:nia|NIA]] 
 +    * Elektronicky podepsaným dokumentem ve formě uznávaného podpisu 
 +  * Musí být schopen poskytnout náhled na jednotlivá podání vůči úkonům a služeb identifikovanému a autentizovanému uživateli a to jak tomu, který podání učinil, tak tomu, který je k tomu zmocněn 
 +  * Musí být schopen poskytnout úhradu poplatku pomocí platební brány 
 +  * Veškeré funkcionality, které se vyvinuly na míru, musí být poskytnuty jako otevřený zdrojový kód 
 +  * Musí splňovat bezpečnostní požadavky dle [[https://www.nukib.cz/download/publikace/podpurne_materialy/2020-07-17_Minimalni-bezpecnostni-standard_v1.0.pdf|minimálního bezpečnostního standardu]] 
 +  * Musí být připraven zvládnout provozní zátěž ve špičkách zájmu o využití jednotlivých služeb (např. pomocí asynchronní architektury, využitím [[nap:egovernment_cloud|cloud computingu]], atd.) 
 +  * Pokud portál přímo čerpá nebo poskytuje služby informačním systémům veřejné správy jiných správců, je toto propojení realizováno výhradně prostřednictvím služeb [[nap:komunikacni_infrastruktura_verejne_spravy|KIVS/CMS]]. 
 + 
 +Příklad postupu činností v  portálu území ve vztahu ke klientovi: 
 + 
 +  * Klienti se identifikují a autentizují s využitím služeb [[nap:nia|NIA]] a jsou v portále identifikováni pomocí BSI do doby, než si klient zvolí službu, která je poskytována [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/|agendou]] 
 +  * Po zvolení služby klientem, OVS zajistí překlad identity (BSI-AIFO agendy vybrané služby) pomocí [[nap:iszr|eGON služeb ISZR]] 
 +  * OVS se doptá na oprávněné údaje pro potřeby služby 
 +    * OVS rozlišuje mezi samostatnou a přenesenou působností 
 +    * Samostatná působnost je soubor více agend, nelze celou samostatnou působnost konat jako jednu agendu 
 +  * OVS dá klientovi vybrat, do jaké role chce obsadit dle agendy, ve které je služba poskytována [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|(tzv. mandát)]] 
 +  * Po dokončení služby si OVS nepamatuje AIFO ani jiné údaje použité pro službu, pokud to nevyžaduje samotná agenda 
 +  * OVS si pamatuje BSI pro klientský profil na portále 
 + 
 +==== Portál soukromoprávního uživatele údajů ==== 
 + 
 +V případě portálu soukromoprávního uživatele údajů (také jako SPUÚ) se jedná o situaci, kdy vlastník portálu není orgán veřejné moci, ale dle své povahy je podřízen [[https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-111#p2-1-d|zákonu 111/2009 Sb]]. SPUÚ je podnikající fyzická osoba nebo právnická osoba, která není orgánem veřejné moci a je podle jiného právního předpisu oprávněna využívat údaje ze základního registru nebo z agendového informačního systému Může se jednat o portály poskytovatelů zdravotních služeb, soukromých pojišťoven, bank, státních podniků, apod. Takový portál a jeho vlastník musí splnit několik podmínek: 
 + 
 +  - Musí mít zřízenou datovou schránku pro komunikaci s veřejnou správou 
 +    * Právnické osoby mají datovou schránku zřízenou ze zákona 
 +    * Zřídit datovou schránku je možné dle informací na [[https://www.ceskaposta.cz/sluzby/egovernment/datove-schranky/zrizeni-datove-schranky|webu České pošty]] 
 +    * Datová schránka se může obsluhovat skrze webové rozhraní na adrese www.mojedatovaschranka.cz nebo mít funkcionality integrovány do vnitřních systémů organizace. Nejčastěji se jedná o elektronickou spisovou službu. 
 +  - Musí být ohlášen v rejstříku SPUÚ v registru práv a povinností. Zde je možnost kontroly https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/verejne/katalog-spuu. 
 +    * Ohlášení do rejstříku SPUÚ probíhá pomocí agendového informačního systému působnostního viz https://rpp-ais.egon.gov.cz/AISP/. Do tohoto systému má přistup každý ohlašovatel agendy. 
 +    * Pokud tedy existuje agenda, v rámci které je SPUÚ oprávněn čerpat údaje ze základních registrů nebo z agendového informačního systému, je třeba kontaktovat správce agendy a požadovat zavedení do rejstříku SPUÚ. 
 +    * Pokud není soukromoprávní uživatel údajů ohlášen v AISP a správce agendy, ani jiné OVM, jej ohlásit nechce, může SPUÚ kontaktovat správce Registru práv a povinností (posta@mvcr.cz) se žádostí o ohlášení do rejstříku SPUÚ s těmito údaji (Název organizace, adresa organizace, IČO, DIČ, zákon a paragraf opravňující k přístupu do základních registrů nebo agendovému informačnímu systému, kontaktní osoba) 
 +  - Musí být ohlášen jako kvalifikovaný poskytovatel služeb online služeb (dále též Service Provider). Více také zde https://www.eidentita.cz/Home/Ovm. Ohlášení může proběhnout automatizovaně skrze formulář, pokud to umožňuje [[https://www.datoveschranky.info/zakladni-informace/typy-datovych-schranek|typ zřízení datové schránky]] (typ 10, 14, 15, 16). Pokud žadatel tento typ nemá, je nutné kontaktovat Správu základních registrů skrze datovou schránku napřímo s požadavkem obsahujíc všechny údaje, jako v případě automatizovaného způsobu: 
 +    * IČO subjektu 
 +    * Název kvalifikovaného poskytovatele (SeP) 
 +    * Popis kvalifikovaného poskytovatele 
 +    * URL adresa odkazující na úvodní webové stránky 
 +    * URL adresa pro odeslání požadavků 
 +    * Adresa pro příjem vydaného tokenu (URL) 
 +    * URL adresa, na kterou bude uživatel přesměrován při odhlášení z Vašeho webu 
 +    * Načtení certifikátu 
 +    * Adresa pro načtení veřejné části šifrovacího certifikátu z metadat (URL). Touto veřejnou částí budou šifrována data v tokenu 
 +    * Logo kvalifikovaného poskytovatele 
 +  - Musí umět přijímat a zpracovávat data pomocí standardů SAML2 nebo WS-Federation 
 + 
 +Postup činností práce s klientem, jeho identifikací a výběrem služeb 
 +  * Portál SPUU nemusí být ISVS 
 +  * Klienti se připojující přes [[nap:nia|NIA]] jsou identifikováni pomocí BSI do doby, než si klient zvolí veřejnoprávní službu 
 +  * Pro potřeby doptání se dalších údajů, musí využít ISVS (možno i jiného OVS vykonávající danou agendu), kterému předá BSI uživatele. Předávání údajů mezi SPUU a OVS musí být legislativně podchyceno 
 +  * SPUU dá klientovi vybrat, do jaké role chce obsadit 
 +  * Po dokončení služby si SPUU nepamatuje údaje použité pro službu, pokud to nevyžaduje specifické zmocnění 
 +  * SPUU si pamatuje BSI pro klientský profil na portále 
 +  * <wrap important>**Soukromoprávní služby se řídí vlastními specifickými pravidly!**</wrap> 
 + 
 +{{tag>"Tematická oblast" Portály "Front-end" "samoobslužný portál" "samoobslužný"}}