Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
portal_obcana [2019/08/16 15:50] Tomáš Šedivecnap:portal_obcana [2021/04/30 11:16] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-<title>Portál občana</title>+======Portál občana a portál veřejné správy======
  
-Portálem občana je myšlena transakční část Portálu veřejné správy, kde klient/občan může skrze samoobslužné služby pod svou zaručenou elektronickou identitou činit podání vůči veřejné správě a využívat její služby. Služby portálu občana přejímají veškeré služby CzechPOINT@home, který byl určen pro občany, kteří nechtějí pro výpis z rejstříku chodit na kontaktní místo Czech POINT a mají zřízenu vlastní datovou schránku fyzické osoby. Datová schránka žadatele slouží pro odeslání žádosti a pro doručení vystaveného výpisu z rejstříku nebo jiné odpovědi.+===== Popis Portálu občana a Portálu veřejné správy ===== 
 +[[https://www.portal.gov.cz/|Portálem občana]] je myšlena transakční část [[https://www.portal.gov.cz/|Portálu veřejné správy]] dostupná na adrese [[https://www.portal.gov.cz/]], kde klient/občan může skrze samoobslužné služby pod svou zaručenou elektronickou identitou činit podání vůči veřejné správě a využívat její služby. Služby portálu občana přejímají veškeré služby CzechPOINT@home, který byl určen pro občany, kteří nechtějí pro výpis z rejstříku chodit na kontaktní místo Czech POINT a mají zřízenu vlastní datovou schránku fyzické osoby. Datová schránka žadatele slouží pro odeslání žádosti a pro doručení vystaveného výpisu z rejstříku nebo jiné odpovědi.
  
-Další informace o portálech veřejné správy je uvedeno v části [[portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju|Portály veřejné správy a soukromoprávních uživatelů údajů]]. +V případě [[https://www.portal.gov.cz/|Portálu občana]], jakožto součásti Portálu veřejné správy, stojí občan jako samoobslužný uživatel „vně" veřejné správy a portál mu poskytuje jedno [[nap:univerzalni_kontaktni_misto|univerzální vstupní místo dovnitř]]. Z toho důvodu jsou všechny věcné (agendové) a do budoucna i místní portály se svými službami federalizovány „pod" tímto ústředním portálem. Federace je na různých úrovních, které [[https://www.portal.gov.cz/Portál občana]] podporuje:
- +
-V případě [[:portal_obcana|Portálu občana]], jakožto součásti Portálu veřejné správy, stojí občan jako samoobslužný uživatel „vně" veřejné správy a portál mu poskytuje jedno [[:univerzalni_kontaktni_misto|univerzální vstupní místo dovnitř]]. Z toho důvodu jsou všechny věcné (agendové) a do budoucna i místní portály se svými službami federalizovány „pod" tímto ústředním portálem. Federace je na různých úrovních, které [[:portal_obcana|Portál občana]] podporuje:+
  
   *  Federace Single sing-on   *  Federace Single sing-on
-    *  Zajištění propojení pomocí jednotné elektronické identity, která je realizována systémem [[:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|Národní idenitní autority]]. Na [[:portal_obcana|Portálu občana]] je zveřejněna jen informace (link), na které adrese na nachází federovaný portál.+    *  Zajištění propojení pomocí jednotné elektronické identity, která je realizována systémem [[nap:nia|Národní idenitní autority]]. Na [[https://www.portal.gov.cz/|Portálu občana]] je zveřejněna jen informace (link), na které adrese na nachází federovaný portál.
   *  Federace s poskytováním údajů   *  Federace s poskytováním údajů
-    *  Zajištění propojení pomocí jednotné elektronické identity, která je realizována systémem [[:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|Národní identitní autority.]] Na [[:portal_obcana|Portálu občana]] je zveřejněna interaktivní část, která aktivně poskytuje údaje ze své působnosti.+    *  Zajištění propojení pomocí jednotné elektronické identity, která je realizována systémem [[nap:nia|Národní identitní autority.]] Na [[https://www.portal.gov.cz/|Portálu občana]] je zveřejněna interaktivní část, která aktivně poskytuje údaje ze své působnosti.
   *  Federace s obsloužením služeb    *  Federace s obsloužením služeb 
-    *  Zajištění propojení pomocí jednotné elektronické identity, která je realizována systémem [[:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|Národní identitní autority]]. Na [[:portal_obcana|Portálu občana]] je zveřejněna celá služba, včetně potřebných formulářů a logiky nutné k vyřízení. +    *  Zajištění propojení pomocí jednotné elektronické identity, která je realizována systémem [[nap:nia|Národní identitní autority]]. Na [[https://www.portal.gov.cz/|Portálu občana]] je zveřejněna celá služba, včetně potřebných formulářů a logiky nutné k vyřízení. 
  
-[[:portal_obcana|Portál občana]] pro svou funkcionalitu využívá služby [[:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]], stejně tak služby [[:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|národní identitní autority]]. Z pohledu [[:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]] je [[:portal_obcana|Portál občana]] jedním ze čtenářských AIS, který má zmocnění dle agendy [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/A344_23112018.xlsx|A344]] zobrazovat subjektu údajů jeho informace, které o něm vede veřejná správa. [[portal_obcana|Portál občana]] v tomto musí zajistit, aby agenda, dle které se řídí byla neustále aktualizovaná dle toho, jak se budou postupně rozšiřovat služby a portály poskytující údaje. Technicky je [[:portal_obcana|Portál občana]] připojený jako čtenářský AIS na systém [[:propojeny_datovy_fond|eGON Service Bus]], skrze který čerpá údaje publikované agendami pomocí tzv. kontextů. V tomto musí [[:portal_obcana|Portál občana]] pouze pravidelně aktualizovat čerpaný seznam kontextů jiných agend. Z pohledu [[:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|národní identitní autority]] je [[:portal_obcana|Portál občana]] poskytovatelem služeb čerpající zaručené služby identifikace a autentizace.+[[https://www.portal.gov.cz/|Portál občana]] pro svou funkcionalitu využívá služby [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]], stejně tak služby [[nap:nia|národní identitní autority]]. Z pohledu [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]] je [[https://www.portal.gov.cz/|Portál občana]] jedním ze čtenářských AIS, který má zmocnění dle agendy [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/A344_23112018.xlsx|A344]] zobrazovat subjektu práva jeho informace, které o něm vede veřejná správa. [[https://www.portal.gov.cz/|Portál občana]] v tomto musí zajistit, aby agenda, dle které se řídí byla neustále aktualizovaná dle toho, jak se budou postupně rozšiřovat služby a portály poskytující údaje. Technicky je [[https://www.portal.gov.cz/|Portál občana]] připojený jako čtenářský AIS na systém [[nap:propojeny_datovy_fond|eGON Service Bus]], skrze který čerpá údaje publikované agendami pomocí tzv. kontextů. V tomto musí [[https://www.portal.gov.cz/|Portál občana]] pouze pravidelně aktualizovat čerpaný seznam kontextů jiných agend. Z pohledu [[nap:nia|národní identitní autority]] je [[https://www.portal.gov.cz/|Portál občana]] poskytovatelem služeb čerpající zaručené služby identifikace a autentizace.
  
-  - Přihlášení +===== Pravidla Portálu občana a Portálu veřejné správy ===== 
-Pro přístup na Portál občana je nutností přihlášení uživatele. Zvolený způsob přihlášení určuje i rozsah služeb, které jsou pro uživatele přístupné. Přihlašovací stránka Portálu občana je dostupná na adrese https://obcan.portal.gov.cz.+Portál občana i portál veřejné správy jsou centrálně poskytované a provozované portály. Integrovat, či federovat služby úřadu lze přes vlastní řešení v podobě agendových portálů, portálů území či soukromoprávních uživatelů údajů. Integrace je celkem na 3 stupních: 
 + 
 +  Proklik na vlastní řešení s využitím Single Sign-On. Obsahuje pouze vlastní prostor na portálu občana, kde úřad zveřejní svou informační dlaždici, skrze kterou se klient dostane, s využitím principu Single Sign-On a zapojení do [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|národního identitního prostoru]], na vlastní řešení 
 +  - Poskytování údajů do vlastního prostoru na portálu občana. Kromě možnosti prokliku na vlastní řešení zapojeného do [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|národního identitního prostoru]] obsahuje i vždy aktuální údaje o klientovi poskytované skrze [[nap:propojeny_datovy_fond|propojený datový fond]] 
 +  - Kompletní vyřešení služby veřejné správy na portálu občana pomocí formulářového řešení se všemi integracemi v bodech 1 a 2. 
 + 
 +==== Přihlášení k portálu občana ==== 
 + 
 +Pro přístup na Portál občana je nutností přihlášení uživatele. Zvolený způsob přihlášení určuje i rozsah služeb, které jsou pro uživatele přístupné. Přihlašovací stránka Portálu občana je dostupná na adrese [[https://obcan.portal.gov.cz]].
 Přihlášení je možné: Přihlášení je možné:
     * prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace (NIA) v souladu se zákonem č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci, a to s využitím občanského průkazu s elektronickou částí (pouze průkazy vydávané od 1. 7. 2018, nevyžadována registrace) nebo s využitím identifikačního prostředku Jméno, heslo a SMS (nutná registrace), příp. s využitím dalších prostředků identifikace.     * prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace (NIA) v souladu se zákonem č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci, a to s využitím občanského průkazu s elektronickou částí (pouze průkazy vydávané od 1. 7. 2018, nevyžadována registrace) nebo s využitím identifikačního prostředku Jméno, heslo a SMS (nutná registrace), příp. s využitím dalších prostředků identifikace.
Řádek 25: Řádek 32:
 Přitom lze využít pouze datové schránky zřízené na žádost, nikoli ze zákona, tedy nikoli ty zřizované automaticky advokátům, statutárním auditorům, daňovým poradcům nebo insolvenčním správcům. Přitom lze využít pouze datové schránky zřízené na žádost, nikoli ze zákona, tedy nikoli ty zřizované automaticky advokátům, statutárním auditorům, daňovým poradcům nebo insolvenčním správcům.
 Všechny možnosti přihlášení jsou na sobě nezávislé, ale pro plné využití všech služeb Portálu občana je doporučeno použít elektronický občanský průkaz a dále mít připojenou datovou schránku. V obou případech se jedná o přístup se zaručenou identitou v souladu se zákonem č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, jinými slovy o přístup do informačního systému veřejné správy nebo elektronické aplikace s využitím prostředku pro elektronickou identifikaci, při jehož vydání nebo v souvislosti s ním anebo v souvislosti s umožněním jeho využití byla totožnost osoby ověřena státním orgánem, orgánem územního samosprávného celku nebo orgánem veřejné moci, který není státním orgánem ani orgánem územního samosprávného celku, nebo který byl vydán v rámci kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Všechny možnosti přihlášení jsou na sobě nezávislé, ale pro plné využití všech služeb Portálu občana je doporučeno použít elektronický občanský průkaz a dále mít připojenou datovou schránku. V obou případech se jedná o přístup se zaručenou identitou v souladu se zákonem č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, jinými slovy o přístup do informačního systému veřejné správy nebo elektronické aplikace s využitím prostředku pro elektronickou identifikaci, při jehož vydání nebo v souvislosti s ním anebo v souvislosti s umožněním jeho využití byla totožnost osoby ověřena státním orgánem, orgánem územního samosprávného celku nebo orgánem veřejné moci, který není státním orgánem ani orgánem územního samosprávného celku, nebo který byl vydán v rámci kvalifikovaného systému elektronické identifikace.
-  - Evidence údajů+ 
 +==== Evidence údajů ==== 
 Portál občana uchovává perzistentně typově takovéto informace: Portál občana uchovává perzistentně typově takovéto informace:
     * BSI (bezvýznamové směrové identifikátory) – jde o celou sadu identifikátorů, které slouží ke komunikaci s okolními systémy (např. AIFO – ISZR, SePP – NIA atd.). Tyto identifikátory mají význam cizího klíče. Z jejich hodnoty (převážně jde o GUID) nelze přímo vyčíst žádné informace o uživateli. Tyto identifikátory neopouštějí perimetr PO jinak, než při komunikaci s dotčeným systémem.     * BSI (bezvýznamové směrové identifikátory) – jde o celou sadu identifikátorů, které slouží ke komunikaci s okolními systémy (např. AIFO – ISZR, SePP – NIA atd.). Tyto identifikátory mají význam cizího klíče. Z jejich hodnoty (převážně jde o GUID) nelze přímo vyčíst žádné informace o uživateli. Tyto identifikátory neopouštějí perimetr PO jinak, než při komunikaci s dotčeným systémem.
     * Nastavení – jde o informace ovlivňující zobrazené informace na Portálu občana (např. zobrazení dlaždic, nastavení notifikací apod.). Z jejich hodnot nelze přímo vyčíst žádné informace o uživateli.     * Nastavení – jde o informace ovlivňující zobrazené informace na Portálu občana (např. zobrazení dlaždic, nastavení notifikací apod.). Z jejich hodnot nelze přímo vyčíst žádné informace o uživateli.
-    * Dokumenty – jde o celou řadu „souborů“, které se vytvářejí v Portálu občana a nebo které si uživatel do PO nahrál. Jde například o tisknutelnou formu podání, archiv DZ apod. Tyto dokumenty se ukládají do speciální zabezpečené oblasti, která se „odemyká“ až při přihlášení uživatele. Tyto dokumenty mohou obsahovat i citlivé údaje, ale z pohledu PO jsou „neviditelné“ (Portál občana neprovádí parsování těchto dokumentů).+    * Dokumenty – jde o celou řadu „souborů“, které se vytvářejí v Portálu občana a nebo které si uživatel do PO nahrál. Jde například o tisknutelnou formu podání, archiv DZ apod. Tyto dokumenty se ukládají do speciální zabezpečené oblasti, která se „odemyká“ až při přihlášení uživatele. Tyto dokumenty mohou obsahovat i zvláštní kategorie osobních údajů (dříve jako citlivé údaje), ale z pohledu PO jsou „neviditelné“ (Portál občana neprovádí parsování těchto dokumentů).
     * Komunikační atributy – v současné době jde o e-mail a telefonní číslo. Komunikační atributy neopouštějí přímo perimetr Portálu občana, ale slouží pouze pro navázání komunikace Portálu občana s uživatelem, resp. zasílání notifikací. Portál občana uživatele notifikuje pouze v případě jeho žádosti ve specifických případech (nastavení).     * Komunikační atributy – v současné době jde o e-mail a telefonní číslo. Komunikační atributy neopouštějí přímo perimetr Portálu občana, ale slouží pouze pro navázání komunikace Portálu občana s uživatelem, resp. zasílání notifikací. Portál občana uživatele notifikuje pouze v případě jeho žádosti ve specifických případech (nastavení).
 Transientně přes Portál občana prochází mnoho uživatelských informací. Jejich šíře se nedá přesně specifikovat – záleží, s jakým AIS uživatel prostřednictví Portálu občana komunikuje. Nicméně tyto informace se neukládají (jde pouze o on-line náhledy na informace). Transientně přes Portál občana prochází mnoho uživatelských informací. Jejich šíře se nedá přesně specifikovat – záleží, s jakým AIS uživatel prostřednictví Portálu občana komunikuje. Nicméně tyto informace se neukládají (jde pouze o on-line náhledy na informace).
 Co se týče notifikací změn údajů v základních registrech, proces je spouštěn v definovaných časech (konfigurace Portálu občana), Portál občana zjišťuje na základních registrech změnu přihlášených AIFO. Pokud taková změna proběhla a uživatel si nastavil notifikaci, PO vytvoří zprávu (podle nastavení uživatele) a uloží ji do fronty seznamu zpráv. Co se týče notifikací změn údajů v základních registrech, proces je spouštěn v definovaných časech (konfigurace Portálu občana), Portál občana zjišťuje na základních registrech změnu přihlášených AIFO. Pokud taková změna proběhla a uživatel si nastavil notifikaci, PO vytvoří zprávu (podle nastavení uživatele) a uloží ji do fronty seznamu zpráv.
  
-====== Komunikace s dalšími subjekty ====== +==== Komunikace na úrovni frontend ====
- +
-===== Komunikace na úrovni frontend =====+
  
 Komunikací na úrovni frontend je míněno především sdílení společného prostoru kvalifikovaného systému elektronické identifikace (NIA). V tomto prostoru má uživatel možnost procházet přes jednotlivá portálová řešení a využívat tzv. principu „single sign-on“, tj. jednotného přihlášení sdíleného mezi všemi portály či aplikacemi. NIA se řídí ustanoveními zákona č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci. Komunikací na úrovni frontend je míněno především sdílení společného prostoru kvalifikovaného systému elektronické identifikace (NIA). V tomto prostoru má uživatel možnost procházet přes jednotlivá portálová řešení a využívat tzv. principu „single sign-on“, tj. jednotného přihlášení sdíleného mezi všemi portály či aplikacemi. NIA se řídí ustanoveními zákona č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci.
 V návaznosti na výše uvedené slouží tzv. statické dlaždice na Portálu občana pro přechod uživatele mezi Portálem občana a dalšími portály či aplikacemi bez potřeby další autentizace. Portál občany tedy z pohledu funkcionality statických dlaždic slouží jako rozcestník. V současné době si uživatel Portálu občana sám vybírá a aktivuje služby (v podání dlaždic) z katalogu. V dalších fázích rozvoje je uvažováno o nabízení relevantních dlaždic dle jejich obsahu a rolí, ve kterých uživatel bude vystupovat. Aktivní služby v podobě dlaždic jsou uživateli zobrazeny na dashboardu Portálu občana. V návaznosti na výše uvedené slouží tzv. statické dlaždice na Portálu občana pro přechod uživatele mezi Portálem občana a dalšími portály či aplikacemi bez potřeby další autentizace. Portál občany tedy z pohledu funkcionality statických dlaždic slouží jako rozcestník. V současné době si uživatel Portálu občana sám vybírá a aktivuje služby (v podání dlaždic) z katalogu. V dalších fázích rozvoje je uvažováno o nabízení relevantních dlaždic dle jejich obsahu a rolí, ve kterých uživatel bude vystupovat. Aktivní služby v podobě dlaždic jsou uživateli zobrazeny na dashboardu Portálu občana.
  
-===== Komunikace na úrovni backend =====+==== Komunikace na úrovni backend ====
  
 Portál občana standardně napřímo komunikuje s jen omezeným množstvím systémů, a to centrálně sdílených služeb. Konkrétně jde o: Portál občana standardně napřímo komunikuje s jen omezeným množstvím systémů, a to centrálně sdílených služeb. Konkrétně jde o:
   * Informační systém základních registrů prostřednictvím svých vlastních nebo kompozitních služeb,   * Informační systém základních registrů prostřednictvím svých vlastních nebo kompozitních služeb,
   * Informační systém datových schránek.   * Informační systém datových schránek.
-Pro komunikaci s ostatními systémy Portál občana výhradně využívá eGon Service Bus.+Pro komunikaci s ostatními systémy Portál občana výhradně využívá [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]].
  
-==== Komunikace prostřednictvím ISZR ====+=== Komunikace prostřednictvím ISZR ===
  
-  * Čtení ze základních registrů (ROB, ROS): +  * Čtení ze [[nap:zakladni_registry|Základních registrů]] (ROB, ROS): 
-    * přístup k údajům v základních registrech probíhá v agendové činnosti (RPP), kterou použije čtenář; +    * přístup k údajům v základních registrech probíhá v agendové činnosti ([[nap:rpp|RPP]]), kterou použije čtenář; 
-    * činnost musí mít oprávnění na přístup k základním registrům.+    * činnost musí mít oprávnění na přístup k [[nap:zakladni_registry|Základním registrům]].
   * Čtení přes kompozitní služby (AIS EO):   * Čtení přes kompozitní služby (AIS EO):
-    * čtení přes kompozitní služby probíhá v agendové činnosti (RPP), kterou použije čtenář;+    * čtení přes kompozitní služby probíhá v agendové činnosti ([[nap:rpp|RPP]]), kterou použije čtenář;
     * činnost musí mít oprávnění na čtení z AIS.     * činnost musí mít oprávnění na čtení z AIS.
     * činnost musí mít oprávnění na čtení z ROB podle typu použité služby (ověření AIFO nebo referenčních údajů použitých pro vyhledávání).     * činnost musí mít oprávnění na čtení z ROB podle typu použité služby (ověření AIFO nebo referenčních údajů použitých pro vyhledávání).
Řádek 60: Řádek 67:
 Mezi napřímo volané služby patří např. E03 robCtiAifo (čtení referenčních údajů z registru ROB), E22 rosCtiPodleUdaju, E45 orgPrihlasAifo (zaevidování AIFO k notifikaci změn v ROB a ORG pro volající AIS), E98 iszrCtiSouborCiselniku, E106 rppVypisSeznamAgend, E153 iszrZpracujFormular, E181 robVypisSouhlasuPoskytnuti, E199 orgZjistiAis (zjištění kombinací AIFO / Agenda, ve kterých v ORG existuje AIFO odpovídající vstupnímu AIFO) nebo E226 eidentitaCtiAifo (převod bezvýznamového identifikátoru fyzické osoby na odpovídající AIFO AIS). Mezi napřímo volané služby patří např. E03 robCtiAifo (čtení referenčních údajů z registru ROB), E22 rosCtiPodleUdaju, E45 orgPrihlasAifo (zaevidování AIFO k notifikaci změn v ROB a ORG pro volající AIS), E98 iszrCtiSouborCiselniku, E106 rppVypisSeznamAgend, E153 iszrZpracujFormular, E181 robVypisSouhlasuPoskytnuti, E199 orgZjistiAis (zjištění kombinací AIFO / Agenda, ve kterých v ORG existuje AIFO odpovídající vstupnímu AIFO) nebo E226 eidentitaCtiAifo (převod bezvýznamového identifikátoru fyzické osoby na odpovídající AIFO AIS).
  
-==== Komunikace prostřednictvím eGSB ====+=== Komunikace prostřednictvím eGSB/ISSS ===
  
-Pokud hovoříme o spolupráci přes back-end, je tím míněno napojení Portálu občana na publikační AIS a spolupracovat přes služby, které jsou vystaveny na eGSB. Připojení publikačního AIS je z pohledu náročnosti poměrně složité a vyžaduje součinnost ze strany provozovatele eGSB. Jeho vstupy jsou nezbytné zejména při definování kontextů (schémat datových zpráv), které jsou sice v kompetenci publikátora, ale pro zachování jednotného formátu přes všechny publikátory, je nutné schválení ze strany provozovatele eGSB. +Pokud hovoříme o spolupráci přes back-end, je tím míněno napojení Portálu občana na publikační AIS a spolupracovat přes služby, které jsou vystaveny na [[:nap:egsb|eGSB/ISSS]]. Připojení publikačního AIS je z pohledu náročnosti poměrně složité a vyžaduje součinnost ze strany provozovatele [[:nap:egsb|eGSB/ISSS]]. Jeho vstupy jsou nezbytné zejména při definování kontextů (schémat datových zpráv), které jsou sice v kompetenci publikátora, ale pro zachování jednotného formátu přes všechny publikátory, je nutné schválení ze strany provozovatele [[:nap:egsb|eGSB/ISSS]]
-Portál občana nekonzumuje veškerá data, která jsou publikována na eGSB už i z toho důvodu, že ne vše je určeno pro uživatele – fyzickou osobu. Výběr toho, co a jak zobrazovat na Portálu občana, je tedy výsledkem konkrétní spolupráce gestora publikačního AIS a Portálu občana. Po shodě na rozsahu služeb postupují řešitelé Portálu občana v těchto krocích:+Portál občana nekonzumuje veškerá data, která jsou publikována na [[:nap:egsb|eGSB/ISSS]] už i z toho důvodu, že ne vše je určeno pro uživatele – fyzickou osobu. Výběr toho, co a jak zobrazovat na Portálu občana, je tedy výsledkem konkrétní spolupráce gestora publikačního AIS a Portálu občana. Po shodě na rozsahu služeb postupují řešitelé Portálu občana v těchto krocích:
   - vývoj pro čtení dat (čtenářská aplikace),   - vývoj pro čtení dat (čtenářská aplikace),
   - oprávnění pro čtení a získání testovacích dat,   - oprávnění pro čtení a získání testovacích dat,
   - testování čtení dat.   - testování čtení dat.
-Po ověření dostupnosti eGSB si Portál občana z katalogu služeb stáhne potřebné WSDL a XSD definice služeb a kontextů pro dostupné publikační AIS. Na základě těchto souborů unikátních pro každý publikační AIS a obecného popisu služeb eGSB popsaných v dokumentu „Využití služeb eGSB čtenářskými AIS“ si Portál občana vytvoří vlastní klientské rozhraní webových služeb pro čtení dat pomocí eGSB. +Po ověření dostupnosti [[:nap:egsb|eGSB/ISSS]] si Portál občana z katalogu služeb stáhne potřebné WSDL a XSD definice služeb a kontextů pro dostupné publikační AIS. Na základě těchto souborů unikátních pro každý publikační AIS a obecného popisu služeb [[:nap:egsb|eGSB/ISSS]] popsaných v dokumentu „Využití služeb [[:nap:egsb|eGSB/ISSS]] čtenářskými AIS“ si Portál občana vytvoří vlastní klientské rozhraní webových služeb pro čtení dat pomocí [[:nap:egsb|eGSB/ISSS]].
- +
- +
  
 +{{tag>PVS PO "Portál občana" "Portál veřejné správy"}}