Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
portal_obcana [2019/05/15 13:29] Tomáš Šedivecnap:portal_obcana [2021/04/30 11:16] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-{{objekt| +======Portál občana a portál veřejné správy======
-Druh=Definice| +
-Název=Portál občana| +
-Popis=Portál občana.| +
-Platípro=všechny OVM OVS| +
-Spravuje=Tomáš Šedivec| +
-Gestor=Ministerstvo vnitra, Odbor hlavního architekta| +
-Platíkedni=30. září 2019}}+
  
 +===== Popis Portálu občana a Portálu veřejné správy =====
 +[[https://www.portal.gov.cz/|Portálem občana]] je myšlena transakční část [[https://www.portal.gov.cz/|Portálu veřejné správy]] dostupná na adrese [[https://www.portal.gov.cz/]], kde klient/občan může skrze samoobslužné služby pod svou zaručenou elektronickou identitou činit podání vůči veřejné správě a využívat její služby. Služby portálu občana přejímají veškeré služby CzechPOINT@home, který byl určen pro občany, kteří nechtějí pro výpis z rejstříku chodit na kontaktní místo Czech POINT a mají zřízenu vlastní datovou schránku fyzické osoby. Datová schránka žadatele slouží pro odeslání žádosti a pro doručení vystaveného výpisu z rejstříku nebo jiné odpovědi.
  
-Portálem občana je myšlena transakční část Portálu veřejné správy, kde klient/občan může skrze samoobslužné služby pod svou zaručenou elektronickou identitou činit podání vůči veřejné správě a využívat její službySlužby portálu občana přejímají veškeré služby CzechPOINT@homekterý byl určen pro občanykteří nechtějí pro výpis rejstříku chodit na kontaktní místo Czech POINT mají ízenu vlastní datovou schránku fyzické osobyDatová schránka žadatele slouží pro odeslání žádosti a pro doručení vystaveného výpisu rejstříku nebo jiné odpovědi.+V případě [[https://www.portal.gov.cz/|Portálu občana]], jakožto součásti Portálu veřejné správy, stojí občan jako samoobslužný uživatel „vně" veřejné správy a portál mu poskytuje jedno [[nap:univerzalni_kontaktni_misto|univerzální vstupní místo dovnitř]]. Z toho důvodu jsou všechny věcné (agendové) a do budoucna i místní portály se svými službami federalizovány „pod" tímto ústředním portálem. Federace je na různých úrovních, které [[https://www.portal.gov.cz/Portál občana]] podporuje: 
 + 
 +  *  Federace Single sing-on 
 +    *  Zajištění propojení pomocí jednotné elektronické identity, která je realizována systémem [[nap:nia|Národní idenitní autority]]. Na [[https://www.portal.gov.cz/|Portálu občana]] je zveřejněna jen informace (link), na které adrese na nachází federovaný portál. 
 +  *  Federace s poskytováním údajů 
 +    *  Zajištění propojení pomocí jednotné elektronické identity, která je realizována systémem [[nap:nia|Národní identitní autority.]] Na [[https://www.portal.gov.cz/|Portálu občana]] je zveřejněna interaktivní část, která aktivně poskytuje údaje ze své působnosti. 
 +  *  Federace s obsloužením služeb  
 +    *  Zajištění propojení pomocí jednotné elektronické identity, která je realizována systémem [[nap:nia|Národní identitní autority]]. Na [[https://www.portal.gov.cz/|Portálu občana]] je zveřejněna celá služba, včetně potřebných formulářů a logiky nutné k vyřízení.  
 + 
 +[[https://www.portal.gov.cz/|Portál občana]] pro svou funkcionalitu využívá služby [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]], stejně tak služby [[nap:nia|národní identitní autority]]. Z pohledu [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]] je [[https://www.portal.gov.cz/|Portál občana]] jedním ze čtenářských AIS, který má zmocnění dle agendy [[https://rpp-ais.egon.gov.cz/gen/agendy-detail/A344_23112018.xlsx|A344]] zobrazovat subjektu práva jeho informace, které o něm vede veřejná správa. [[https://www.portal.gov.cz/|Portál občana]] v tomto musí zajistit, aby agenda, dle které se řídí byla neustále aktualizovaná dle toho, jak se budou postupně rozšiřovat služby a portály poskytující údaje. Technicky je [[https://www.portal.gov.cz/|Portál občana]] připojený jako čtenářský AIS na systém [[nap:propojeny_datovy_fond|eGON Service Bus]], skrze který čerpá údaje publikované agendami pomocí tzv. kontextů. V tomto musí [[https://www.portal.gov.cz/|Portál občana]] pouze pravidelně aktualizovat čerpaný seznam kontextů jiných agend. Z pohledu [[nap:nia|národní identitní autority]] je [[https://www.portal.gov.cz/|Portál občana]] poskytovatelem služeb čerpající zaručené služby identifikace a autentizace. 
 + 
 +===== Pravidla Portálu občana a Portálu veřejné správy ===== 
 +Portál občana i portál veřejné správy jsou centrálně poskytované a provozované portály. Integrovat, či federovat služby úřadu lze přes vlastní řešení v podobě agendových portálů, portálů území či soukromoprávních uživatelů údajů. Integrace je celkem na 3 stupních: 
 + 
 +  - Proklik na vlastní řešení s využitím Single Sign-On. Obsahuje pouze vlastní prostor na portálu občana, kde úřad zveřejní svou informační dlaždici, skrze kterou se klient dostane, s využitím principu Single Sign-On a zapojení do [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|národního identitního prostoru]], na vlastní řešení 
 +  - Poskytování údajů do vlastního prostoru na portálu občana. Kromě možnosti prokliku na vlastní řešení zapojeného do [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|národního identitního prostoru]] obsahuje i vždy aktuální údaje o klientovi poskytované skrze [[nap:propojeny_datovy_fond|propojený datový fond]] 
 +  - Kompletní vyřešení služby veřejné správy na portálu občana pomocí formulářového řešení se všemi integracemi v bodech 1 a 2. 
 + 
 +==== Přihlášení k portálu občana ==== 
 + 
 +Pro přístup na Portál občana je nutností přihlášení uživatele. Zvolený způsob přihlášení určuje i rozsah služeb, které jsou pro uživatele přístupné. Přihlašovací stránka Portálu občana je dostupná na adrese [[https://obcan.portal.gov.cz]]. 
 +Přihlášení je možné
 +    * prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace (NIA) v souladu se zákonem č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci, a to s využitím občanského průkazu s elektronickou částí (pouze průkazy vydávané od 1. 7. 2018, nevyžadována registrace) nebo s využitím identifikačního prostředku Jméno, heslo a SMS (nutná registrace), příp. s využitím dalších prostředků identifikace. 
 +    * prostřednictvím autentizačního rozhraní Informačního systému datových schránek v souladu se zákonem č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů. Přihlášení je umožněno pouze těmto typům subjektů – držitelů datových schránek: 
 +      * fyzická osoba (FO) 
 +      * podnikající fyzická osoba (PFO) 
 +Přitom lze využít pouze datové schránky zřízené na žádost, nikoli ze zákona, tedy nikoli ty zřizované automaticky advokátům, statutárním auditorům, daňovým poradcům nebo insolvenčním správcům. 
 +Všechny možnosti přihlášení jsou na sobě nezávislé, ale pro plné využití všech služeb Portálu občana je doporučeno použít elektronický občanský průkaz a dále mít připojenou datovou schránku. V obou případech se jedná o přístup se zaručenou identitou v souladu se zákonem č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, jinými slovy o přístup do informačního systému veřejné správy nebo elektronické aplikace s využitím prostředku pro elektronickou identifikaci,jehož vydání nebo v souvislosti s ním anebo v souvislosti s umožněním jeho využití byla totožnost osoby ověřena státním orgánem, orgánem územního samosprávného celku nebo orgánem veřejné moci, který není státním orgánem ani orgánem územního samosprávného celku, nebo který byl vydán v rámci kvalifikovaného systému elektronické identifikace. 
 + 
 +==== Evidence údajů ==== 
 + 
 +Portál občana uchovává perzistentně typově takovéto informace: 
 +    * BSI (bezvýznamové směrové identifikátory) – jde o celou sadu identifikátorů, které slouží ke komunikaci s okolními systémy (např. AIFO – ISZR, SePP – NIA atd.). Tyto identifikátory mají význam cizího klíče. Z jejich hodnoty (převážně jde o GUID) nelze přímo vyčíst žádné informace o uživateli. Tyto identifikátory neopouštějí perimetr PO jinak, než při komunikaci s dotčeným systémem. 
 +    * Nastavení – jde o informace ovlivňující zobrazené informace na Portálu občana (např. zobrazení dlaždic, nastavení notifikací apod.). Z jejich hodnot nelze přímo vyčíst žádné informace o uživateli. 
 +    * Dokumenty – jde o celou řadu „souborů“, které se vytvářejí v Portálu občana a nebo které si uživatel do PO nahrál. Jde například o tisknutelnou formu podání, archiv DZ apod. Tyto dokumenty se ukládají do speciální zabezpečené oblasti, která se „odemyká“ až při přihlášení uživatele. Tyto dokumenty mohou obsahovat i zvláštní kategorie osobních údajů (dříve jako citlivé údaje), ale z pohledu PO jsou „neviditelné“ (Portál občana neprovádí parsování těchto dokumentů). 
 +    * Komunikační atributy – v současné době jde o e-mail a telefonní číslo. Komunikační atributy neopouštějí přímo perimetr Portálu občana, ale slouží pouze pro navázání komunikace Portálu občana s uživatelem, resp. zasílání notifikací. Portál občana uživatele notifikuje pouze v případě jeho žádosti ve specifických případech (nastavení). 
 +Transientně přes Portál občana prochází mnoho uživatelských informací. Jejich šíře se nedá přesně specifikovat – záleží, s jakým AIS uživatel prostřednictví Portálu občana komunikuje. Nicméně tyto informace se neukládají (jde pouze o on-line náhledy na informace). 
 +Co se týče notifikací změn údajů v základních registrech, proces je spouštěn v definovaných časech (konfigurace Portálu občana), Portál občana zjišťuje na základních registrech změnu přihlášených AIFO. Pokud taková změna proběhla a uživatel si nastavil notifikaci, PO vytvoří zprávu (podle nastavení uživatele) a uloží ji do fronty seznamu zpráv. 
 + 
 +==== Komunikace na úrovni frontend ==== 
 + 
 +Komunikací na úrovni frontend je míněno především sdílení společného prostoru kvalifikovaného systému elektronické identifikace (NIA). V tomto prostoru má uživatel možnost procházet přes jednotlivá portálová řešení a využívat tzv. principu „single sign-on“, tj. jednotného přihlášení sdíleného mezi všemi portály či aplikacemi. NIA se řídí ustanoveními zákona č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci. 
 +V návaznosti na výše uvedené slouží tzvstatické dlaždice na Portálu občana pro echod uživatele mezi Portálem občana a dalšími portály či aplikacemi bez potřeby další autentizace. Portál občany tedy z pohledu funkcionality statických dlaždic slouží jako rozcestník. V současné době si uživatel Portálu občana sám vybírá a aktivuje služby (v podání dlaždic) z katalogu. V dalších fázích rozvoje je uvažováno o nabízení relevantních dlaždic dle jejich obsahu a rolíve kterých uživatel bude vystupovat. Aktivní služby v podobě dlaždic jsou uživateli zobrazeny na dashboardu Portálu občana. 
 + 
 +==== Komunikace na úrovni backend ==== 
 + 
 +Portál občana standardně napřímo komunikuje s jen omezeným množstvím systémůa to centrálně sdílených služeb. Konkrétně jde o: 
 +  * Informační systém základních registrů prostřednictvím svých vlastních nebo kompozitních služeb, 
 +  * Informační systém datových schránek. 
 +Pro komunikaci s ostatními systémy Portál občana výhradně využívá [[:nap:egsb|eGon Service Bus / Informační systém sdílené služby]]. 
 + 
 +=== Komunikace prostřednictvím ISZR === 
 + 
 +  * Čtení ze [[nap:zakladni_registry|Základních registrů]] (ROB, ROS): 
 +    * přístup k údajům v základních registrech probíhá v agendové činnosti ([[nap:rpp|RPP]]), kterou použije čtenář; 
 +    * činnost musí mít oprávnění na přístup k [[nap:zakladni_registry|Základním registrům]]. 
 +  * Čtení přes kompozitní služby (AIS EO): 
 +    * čtení přes kompozitní služby probíhá v agendové činnosti ([[nap:rpp|RPP]]), kterou použije čtenář; 
 +    * činnost musí mít oprávnění na čtení z AIS. 
 +    * činnost musí mít oprávnění na čtení z ROB podle typu použité služby (ověření AIFO nebo referenčních údajů použitých pro vyhledávání). 
 + 
 +Mezi napřímo volané služby patří např. E03 robCtiAifo (čtení referenčních údajů registru ROB), E22 rosCtiPodleUdaju, E45 orgPrihlasAifo (zaevidování AIFO k notifikaci změn v ROB a ORG pro volající AIS), E98 iszrCtiSouborCiselniku, E106 rppVypisSeznamAgend, E153 iszrZpracujFormular, E181 robVypisSouhlasuPoskytnuti, E199 orgZjistiAis (zjištění kombinací AIFO / Agenda, ve kterých v ORG existuje AIFO odpovídající vstupnímu AIFO) nebo E226 eidentitaCtiAifo (převod bezvýznamového identifikátoru fyzické osoby na odpovídající AIFO AIS). 
 + 
 +=== Komunikace prostřednictvím eGSB/ISSS === 
 + 
 +Pokud hovoříme o spolupráci přes back-end, je tím míněno napojení Portálu občana na publikační AIS spolupracovat přes služby, které jsou vystaveny na [[:nap:egsb|eGSB/ISSS]]. Připojení publikačního AIS je pohledu náročnosti poměrně složité a vyžaduje součinnost ze strany provozovatele [[:nap:egsb|eGSB/ISSS]]. Jeho vstupy jsou nezbytné zejména při definování kontextů (schémat datových zpráv), které jsou sice v kompetenci publikátora, ale pro zachování jednotného formátu přes všechny publikátory, je nutné schválení ze strany provozovatele [[:nap:egsb|eGSB/ISSS]]. 
 +Portál občana nekonzumuje veškerá data, která jsou publikována na [[:nap:egsb|eGSB/ISSS]] už i z toho důvodu, že ne vše je určeno pro uživatele – fyzickou osobu. Výběr toho, co jak zobrazovat na Portálu občana, je tedy výsledkem konkrétní spolupráce gestora publikačního AIS a Portálu občana. Po shodě na rozsahu služeb postupují řešitelé Portálu občana v těchto krocích: 
 +  - vývoj pro čtení dat (čtenářská aplikace), 
 +  - oprávnění pro čtení a získání testovacích dat, 
 +  - testování čtení dat. 
 +Po ověření dostupnosti [[:nap:egsb|eGSB/ISSS]] si Portál občana katalogu služeb stáhne potřebné WSDL a XSD definice služeb a kontextů pro dostupné publikační AIS. Na základě těchto souborů unikátních pro každý publikační AIS a obecného popisu služeb [[:nap:egsb|eGSB/ISSS]] popsaných v dokumentu „Využití služeb [[:nap:egsb|eGSB/ISSS]] čtenářskými AIS“ si Portál občana vytvoří vlastní klientské rozhraní webových služeb pro čtení dat pomocí [[:nap:egsb|eGSB/ISSS]]. 
 + 
 +{{tag>PVS PO "Portál občana" "Portál veřejné správy"}}