Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Následující verze
Předchozí verze
nap:kontext [2019/11/25 18:24] – vytvořeno Tomáš Šedivecnap:kontext [2023/06/05 09:03] (aktuální) Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-<title>Kontext eGSB</title>+======Kontext eGSB/ISSS======
  
-Kontext se realizuje prostřednictvím systému [[nap:egsb|eGSB]] v rámci [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu.]]+Každá agenda je vymezena příslušnými právními předpisy. V rámci agendy se pak o subjektech a objektech vedou údaje potřebné a specifické pro její výkon. Tyto údaje je možné evidovat také jen na základě příslušných ustanovení právních předpisů. O subjektech a objektech se jedná v rámci určité agendy v určitých souvislostech (daných právními předpisy), tedy subjekty a objekty jsou v rámci výkonu této agendy chápany v určitém „kontextu“Tyto kontexty se při výkonu různých agend liší, což se mimo jiné projevuje tím, že se v rámci různých agend jedná o jiných objektech ve vztahu k subjektům a o subjektech a objektech se evidují a případně vyměňují různé údaje. Můžeme tedy říci, že kontext: 
  
-Výkon veřejné správy je rozdělen do jednotlivých agend. Jak se praví v  § 2 písm. e) ZoZR je „agendou ucelená oblast působnosti orgánu veřejné moci nebo ucelená oblast působení soukromoprávního uživatele údajů,“. Každá agenda je vymezena příslušnými právními předpisy. V rámci agendy se pak o subjektech a objektech vedou údaje potřebné a specifické pro její výkon. Tyto údaje je možné evidovat také jen na základě příslušných ustanovení právních předpisů. +  * určuje právní postavení entity (subjektu nebo objektu) v rámci agend a  
-O subjektech a objektech se jedná v rámci určité agendy v určitých souvislostech (daných právními předpisy), tedy subjekty a objekty jsou v rámci výkonu této agendy chápany v určitém „kontextu“. Tyto kontexty se při výkonu různých agend liší, což se mimo jiné projevuje tím, že se v rámci různých agend jedná o jiných objektech ve vztahu k subjektům a o subjektech a objektech se evidují a případně vyměňují různé údaje. +  * jsou s ním spojené specifické údaje (atributy) entity definované v dané agendě. 
-Můžeme tedy říci, že kontext: +
-  * určuje právní postavení entity (subjektu nebo objektu) v rámci agend a +
-  * jsou s ním spojené specifické údaje (atributy) entity definované v dané agendě+
-Jinak řečeno subjekt vystupuje v daném kontextu v určité roli a této roli přísluší určité atributy a vstupuje do vztahu s různými objekty. (Konkrétní příklady budou uvedeny dále) +
-V RPP se registrují typy subjektů a objektů evidovaných v dané agendě. Je tedy třeba identifikovat, vymezit a pojmenovat typy těchto entit. Z pohledu informatika je ve smyslu objektového návrhu můžeme chápat jako „třídy“. Současně je třeba registrovat i typy údajů, o těchto entitách (subjektech a objektech), které se v agendě evidují, tedy je třeba nalézt a pojmenovat atributy těchto tříd. +
-Každý registrovaný subjekt a objekt a každý jejich údaj (atribut) je tak v RPP jednoznačně pojmenován a je mu přidělený jedinečný hierarchický identifikátor skládající se z kódu agendy a pomlčkou oddělovaných hierarchicky uspořádaných identifikátorů. +
-Můžeme tedy říci, že „typy a atributy subjektů a objektů jsou jednoznačně pojmenovány a identifikovány (enumerovány). +
-Zkráceně (s jistou újmou na přesnosti) pak tento soubor jednoznačně pojmenovaných a enumerovaných subjektů a objektů a jejich atributů evidovaných v agendě, tj. definovaných příslušnými právními předpisy, nazýváme „kontextem“ – přesněji řečeno souborem typu údajů o subjektech a objektech a jejich vzájemných vztahů definovaných v kontextu právních předpisů určujících danou agendu. +
-V přeneseném smyslu je pak „kontextem“ nazývána definice schématu (povolené datové struktury) datových nákladů zpráv eGSB pro publikování údajů o subjektech a objektech publikační agendovým informačním systém pro podporu výkonu dané agendy.+
  
 Metodiky k tvorbě kontextů řeší detailnější postup Metodiky k tvorbě kontextů řeší detailnější postup
-  * {{ :dokumenty:dk003_-_metodika_tvorby_kontextu_3.docx |Metodika tvorby kontextů}}   +  * {{https://szrcr.cz/images/dokumenty/ISSS/Metodika_tvorby_kontextu_0.94_230329.pdf|Metodika tvorby kontextů}}   
-  * {{ :dokumenty:metodika_egsb_prefinal.docx |Metodika realizace nového kontextu subjektu či objektu údajů předávaného prostřednictvím eGSB}}+  * {{https://szrcr.cz/images/dokumenty/ISSS/Metodika_realizace_kontextu_230329.pdf|Metodika realizace nového kontextu subjektu či objektu práva předávaného prostřednictvím eGSB/ISSS}} 
 + 
 +Metodika tvorby kontextů zavádí dvě roviny kontextu – technickou a konceptuální. Technická rovina kontextu je tvořena XSD schématem, které definuje syntaxi XML zpráv, ve kterých jsou vyjádřeny sdílené údaje. Pro využívání služeb [[nap:egsb|eGSB/ISSS]] pro propojený datový fond je nutno znát zejména:   
 +  * Agendu, ze které chce čtenář údaje využívat,   
 +  * Agendu, kterou čtenář provádí a v níž údaje čte,   
 +  * Kontext pro dotazování na údaje z publikujícího AIS.   
 +Před využitím [[nap:egsb|eGSB/ISSS]] si musí čtenář nejprve zjistit kontext a jeho XSD schéma, podle kterého bude dostávat odpovědi na dotazy ve službách [[nap:egsb|eGSB/ISSS]]. Proto si nejdříve musí zavolat zvláštní službu [[nap:egsb|eGSB/ISSS]] pro čtení Katalogu kontextů, ve kterém pak zjistí, jaký kontext musí volat, aby mohl získat údaje z poskytující agendy.  
 + 
 +==== Konceptuální modely kontextů ==== 
 + 
 +Konceptuální rovina kontextu je tvořena konceptuálním modelem, který definuje sémantiku (význam) kontextu popisem jeho sémantických (významových) vazeb na ostatní kontexty vedené v rámci téže agendy, ale i v jiných agendách a popisem jeho sémantických vazeb na ontologii veřejné správy. Ontologie veřejné správy definuje základní pojmy veřejné správy, které existují napříč právním řádem ČR, a sémantické vazby mezi nimi. Příkladem takových pojmů jsou subjekt práva, objekt práva, fyzická osoba, právnická osoba, apod. 
 + 
 +Ambicí konceptuálního modelu kontextu není modelovat reálný svět, ale jeho abstrakci popisující subjekty a objekty údajů, údaje o nich a vztahy mezi nimi tak, jak jsou definovány v legislativě a jak jsou chápány v dané agendě. Konceptuální model je odvozen z obecných významů definovaných v ontologii veřejné správy, ty přebírá, specializuje a rozšiřuje a v případě potřeby také redefinuje. Prvky konceptuálního modelu jsou propojeny na odpovídající legislativní ustanovení, ze kterých vyplývají. 
 +Protože je konceptuální model kontextu provázán na konceptuální modely souvisejících kontextů a na ontologii veřejné správy, je sám o sobě ontologií. Soubor konceptuálních modelů všech kontextů pak tvoří ontologii popisující 
 +  * subjekty a objekty práva, 
 +  * kontexty, ve kterých existují, 
 +  * údaje, které jsou o nich v kontextech vedeny 
 +  * vzájemné sémantické souvislosti 
 + 
 +Tím tvoří konceptuální sémantickou mapu údajů vedených veřejnou správou. 
 + 
 +==== Seznam kontextů ==== 
 + 
 +<WRAP center round important 60%> 
 +Detailní seznam kontextů je dostupný na adrese [[https://egsbkatalog.cms2.cz/]]. **Tento seznam je dostupný pouze ze sítě CMS/KIVS, ne z veřejného internetu.** 
 +</WRAP> 
 +  
 + 
 +^Pořadí^**Kód**             ^**Název**                                            ^ 
 +|1     |A1029.1             |Pojištěnec                                           | 
 +|2     |A1029.2             |Osoba samostatně výdělečně činná                     | 
 +|3     |A1029.3             |Zaměstnavatel                                        | 
 +|4     |A1029.4             |Územně organizační jednotka                          | 
 +|5     |A1046.1             |Řidič - podklady pro podání žádosti o řidičský průkaz| 
 +|6     |A1046.2             |Řidič - podání žádosti o řidičský průkaz             | 
 +|7     |A1046.RidicRozsirene|Řidič - rozšířené údaje                              | 
 +|8     |A1046.RidicZakladni |Řidič - základní údaje                               | 
 +|9     |A1046.RidicZakladni |Řidič - základní údaje                               | 
 +|10    |A1061.1             |NBU Avizace                                          | 
 +|11 |A120.1 |Předání a zneplatnění ÚZ | 
 +|12    |A121.1              |Přehled o údajích autentizované osoby                | 
 +|13    |A121.2              |Výpis údajů podnikatelského subjektu                 | 
 +|14    |A124.1              |ISKN - Evidence práv pro osobu                       | 
 +|15    |A124.2              |ISKN - List vlastnictví                              | 
 +|16    |A1341.1             |Ověření v.z.p. pojištěnce                            | 
 +|17    |A1341.2             |Oznámení OSVC PP                                     | 
 +|18    |A1341.3             |Oznámení OSVC PP ZP                                  | 
 +|19    |A1341.4             |Seznam OSVC PP                                       | 
 +|20    |A344.1              |Notifikace prostřednictvím Portálu Občana            | 
 +|21    |A3726.1             |Pacient                                              | 
 +|22    |A385.1              |Oznámení OSVC PP                                     | 
 +|23    |A385.2              |Seznam OSVC PP                                       | 
 +|24 |A385.3 |Výpis z Daňové Informační Schránky | 
 +|25 |A385.4 |Oznámení stavu účetní závěrky | 
 +|26 |A385.5 |Výpis prijmů z Daňového priznami | 
 +|27    |A392.1              |Dlužník                                              | 
 +|28    |A392.2              |ODU                                                  | 
 +|29    |A4003.1             |Poskytovatelé zdravotních služeb                     | 
 +|30    |A4003.2             |Zdravotnická dokumentace pacienta                    | 
 +|31    |A418.1              |Osoba v pátrání                                      | 
 +|32    |A418.2              |Vozidlo v pátrání                                    | 
 +|33    |A418.3              |NBU Lustrace                                         | 
 +|34    |A476.1              |Registr ISIN                                         | 
 +|35    |A483.1              |Výpis údajů z Rejstříku trestů                       | 
 +|36    |A8566.1              |Notifikace                       | 
 +|37    |A998.1              |Registr silničních vozidel                       | 
 + 
 +==== Seznam datových obsahů kontextů ==== 
 + 
 +Termínem datové obsahy se rozumí definice XML schémat popisujících rozhraní pro dotazování publikačních AIS, které publikují data v rámci jimi vedených agend prostřednictvím eGSB/ISSS. 
 + 
 +^Pořadí^**Kód**             ^**Název**                                            ^ 
 +|1 |A124.1.PravaProOsobu |Dotaz práva osoby vedená v KN | 
 +|2 |A124.2.ListVlastnictvi |Dotaz na list vlastnictví v KN | 
 +|3 |A344.1.Notifikace |Definice jednotlivých kanálů pro notifikování uživatele Portálu Občana | 
 +|4 |A8566.1.Notifikace |Definice jednotlivých kanálů pro notifikování uživatele | 
 +|5 |CRRDotaz |Dotaz do registru řidičů | 
 +|6 |CrrRidicRozsirene |Dotaz do CRŘ na rozšířené údaje o řidiči | 
 +|7 |CrrRidicUdaje |Dotaz do CRŘ na údaje o řidiči | 
 +|8 |CrrRidicZadostPodani |Podání žádosti o řidičský průkaz | 
 +|9 |CrrRidicZakladni |Dotaz do CRŘ na základní údaje o řidiči | 
 +|10 |CrrRidicZakladni |Dotaz do CRŘ na základní údaje o řidiči | 
 +|11 |CSCEPANDLUZNIK |Dotaz na nedoplatky do evidence přeplatků a nedoplatků Celní správy | 
 +|12 |CSCEPANODU |Dotaz na stav osobního daňového účtu do evidence přeplatků a nedoplatků Celní správy | 
 +|13 |CSSZOsvc |Dotaz do ČSSZ na údaje o OSVČ | 
 +|14 |CSSZPojistenec |Dotaz do ČSSZ na údaje o pojištěnci | 
 +|15 |CSSZUoj |Dotaz do ČSSZ na údaje o Územně organizační jednotce | 
 +|16 |CSSZZamestnavatel |Dotaz do ČSSZ na údaje o Zaměstnavateli | 
 +|17 |DAPPRIJEM |Dotaz na prijmy z Daňového přiznání | 
 +|18 |DISDOTAZ |Dotaz na výpis z Daňové Informační Schránky | 
 +|19 |DISZADOST |Žádost na výpis z Daňové Informační Schránky | 
 +|20 |FormularePOCti |Formuláře Portálu občana - čtení | 
 +|21 |FormularePOZapis |Formuláře Portálu občana - čtení | 
 +|22 |INFPREHL |Informovani o DAP | 
 +|23 |KALENDAR |Dotaz na výpis z Daňové Informační Schránky | 
 +|24 |KONTROLAOSVC |Kontrolní zjištění OSVČ | 
 +|26 |KONTROLAZC |Kontrolní zjištění závislé činnosti | 
 +|26 |NBU_Lustrace |NBU Lustrace | 
 +|27 |NBUAVIZACE |NBU Avizace | 
 +|29 |PATRMV |Dotaz na vozidlo v pátrání | 
 +|29 |PATROS |Dotaz na osobu v pátrání | 
 +|30 |PDFCertifikatu |Dotaz na certifikát tazatele v PDF | 
 +|31 |PODANPREHLED |Podán přehled OSVCPP ZP | 
 +|32 |PODANPREHLED385 |Podán přehled OSVCPP ZP | 
 +|33 |PONDUKONC |Podnět ukončení | 
 +|34 |PONDUKONC385 |Podnět ukončení | 
 +|35 |PREHLEDPLATEB |Přehled plateb | 
 +|36 |PREVYSUZVESL |Oznámení stavu účetní závěrky | 
 +|37 |RTFODotaz |Dotaz do Rejstříku trestů | 
 +|38 |SeznamCertifikatu |Dotaz na certifikáty tazatele | 
 +|39 |SEZNAMOSVCPP |Seznam OSVCPP | 
 +|40 |SEZNAMOSVCPP385 |Seznam OSVCPP | 
 +|41 |SeznamPoskytovatelu |Seznam poskytovatelů s dostupnou zdravotnickou dokumentací osoby | 
 +|42 |UCETNIZAVERKA |Předání a zneplatnění ÚZ | 
 +|43 |UKONCENI |Ukonceni | 
 +|44 |Vozidlo |Dotaz na vozidlo | 
 +|45 |VYPFOISVS |Dotaz na osobu podle zákona 365/2000 Sb. | 
 +|46 |VypisVozidelPDF |Výpis vozidel v PDF | 
 +|47 |VYPOOCRP |Dotaz na ověření osoby vůči CRP | 
 +|48 |VYPSUBJISVS |Dotaz na subjekt podle zákona 365/2000 Sb. | 
 +|49 |ZadostOVypis |Žádost o výpis | 
 +|50 |ZAPOSVCPP |Zápis OSVC PP | 
 +|51 |ZdravotnickaDokumentace |Dokument se zdravotnickou dokumentací pacienta | 
 +|52 |ZMENACISPOJ |Změna čísla pojištěnce | 
 +|53 |ZMENACISPOJ385 |Změna čísla pojištěnce |