Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

Obě strany předchozí revize Předchozí verze
Následující verze
Předchozí verze
agendovy_model_verejne_spravy [2019/06/24 08:21] – /* Základní povinnosti ohlašovatele agendy */ Doplněny povinnosti a úvod, takhle je to snad dostatečné michal.radanap:agendovy_model_verejne_spravy [2021/05/31 15:32] (aktuální) – ↷ Odkaz upraven z důvodu přesunutí Tomáš Šedivec
Řádek 1: Řádek 1:
-  {{objekt| +======Agendový model veřejné správy======
-Druh=Tématická oblast| +
-Název=Agendový model veřejné správy+
-Popis=Princip agendového modelu výkonu veřejné správy podle agendového modelu stanoveného Zákonem o základních registrech| +
-Platíkedni=30. září 2019| +
-Platípro=Ohlašovatele agend a subjekty vykonávající působnost v agtendě podle Registru práv a povinností| +
-  Gestor=Ministerstvo vnitra ČR| +
-Spravuje=Michal Rada|}}+
  
 +===== Popis Agendového modelu veřejné správy =====
  
-===== Obecný popis agendového modelu =====+Agendový model je základem byznys architektury veřejné správy a základem řízení výkonu digitálních služeb veřejné správy. Všechny agendy veřejné správy jsou zapsány spolu s legislativním ukotvením v Registru práv a povinností včetně definice OVM v agendách působících. V souladu s touto registrací pak OVM musejí vykonávat svoje činnosti a poskytovat svoje služby. Registr práv a povinností dále definuje údaje v agendách vedené a pravidla pro jejich využívání jinými agendami resp. agendovými informačními systémy tyto agendy podporujícími.
  
 +==== Agendový model výkonu veřejné správy ====
  
-==== Výkon v agendovém modelu ====+Základ agendového modelu výkonu veřejné správy byl vytvořen při implementaci základních registrů ve veřejné správě. Agendový model definuje působnost a činnosti OVS v jednotlivých agendách – souhrn všech činností ve všech agendách, ve kterých OVS působí, 
 + definuje působnost OVS. Orgány veřejné správy mají veškeré své veřejnoprávní činnosti definovány popsáním působnosti v jednotlivých agendách.
  
 +==== Agendy veřejné správy ====
  
-Nosným principem egovernmentu je zavést a rozšiřovat "agendový model výkonu veřejné správy". To se podařilo díky vytvoření a udržování základních registrů ve veřejné správě. Agendový model ve stručnosti znamená, že kdokoliv (to zejména veřejná správa) cokoliv dělá, tak tak dělá v rámci dané agendy. Ať už se jedná o výkon působnosti agendě, nebo o její ohlášení, orgány veřejné moci mají veškeré své veřejnoprávné činnosti rozděleny do agend.+Agendy veřejné správy jsou nejen právní rámce pro fungování orgánů veřejné moci, ale i základní rámce pro realizaci procesů jako činností a pro evidenci spravování a využívání údajů v rámci principu  [[nap:propojeny_datovy_fond|propojeného datového fondu]].
  
-Po vybudování základních registrůa to zejména [[rpp|Registru práv a povinností]], byly postupně jednotlivé činnosti a segmenty fungování veřejné správy definovány v rámci jednotlivých agend. Vzniká tak faktický byznysový model fungování veřejné správy, který je díky zápisu agend do RPP jako referenční zároveň jediným závazným zdrojem informací o výkonu veřejné správy.+Existuje následující obecný rozpad tohoco je evidováno k agendě v [[nap:rpp|RPP]] a co to obecně znamená:
  
 +**Agenda je soubor činností definovaných zákonem, či zákony (příklad je agenda občanských průkazů, státní sociální podpory, evidence řidičů apod.)**
 +    - Ohlašovatelem je OVM, který je gestorem dané právní úpravy a má tedy povinnost agendu a údaje o ní zapsat do Registru práv a povinností. Součástí ohlášení jsou:
 +    - Referenční údaje o agendě
 +      * název agendy a její číselný kód, které jsou součástí číselníku agend,
 +      * čísla a názvy právních předpisů a označení jejich ustanovení, na jejichž základě orgán veřejné moci vykonává svoji působnost, nebo na jehož základě je soukromoprávní uživatel údajů oprávněn k využívání údajů ze základních registrů nebo agendových informačních systémů,
 +      * výčet a popis činností, které mají být vykonávány v agendě,
 +      * výčty činnostních rolí,
 +      * výčet a popis úkonů orgánů veřejné moci vykonávaných v rámci agendy na žádost subjektu, který není orgánem veřejné moci, identifikátor úkonu, vymezení subjektu, který může podat žádost, a forma úkonu,
 +      * výčet orgánů veřejné moci a soukromoprávních uživatelů údajů, kteří agendu vykonávají, nebo jejich kategorie,
 +      * název ohlašovatele agendy a jeho identifikátor orgánu veřejné moci,
 +      * výčet orgánů veřejné moci, které byly pro výkon agendy zaregistrovány, a jejich identifikátor orgánu veřejné moci,
 +      * výčet údajů vedených nebo vytvářených podle jiného právního předpisu v rámci agendy; to neplatí pro zpravodajské služby,
 +      * výčet údajů vedených v základních registrech zpřístupněných prostřednictvím informačního systému základních registrů pro výkon agendy a rozsah oprávnění k přístupu k těmto údajům,
 +      * výčet údajů vedených v jiných agendových informačních systémech zpřístupněných prostřednictvím referenčního rozhraní pro výkon dané agendy a rozsah oprávnění k přístupu k těmto údajům,
 +      * číslo a název právního předpisu a označení jeho ustanovení, na jehož základě je orgán veřejné moci nebo soukromoprávní uživatel údajů oprávněn využívat údaje ze základních registrů nebo z agendových informačních systémů anebo je zapisovat,
 +      * adresa pracoviště orgánu veřejné moci, které vykonává úkon podle písmene d), vyjádřená referenční vazbou (kódu územního prvku) na referenční údaj v registru územní identifikace, nebo údaj o převedení výkonu úkonu podle písmene d) na jiný orgán veřejné moci.
 +    - Definice agendových činností a činnostních rolí: V rámci ohlášení ohlašovatel provede dekompozici legislativy a sestaví strom agendových činností (tedy postupu agendy a interakcí zejména z pohledu veřejné správy) a stanoví, jaké činnostní role budou jednotlivé činnosti vykonávat.
 +    - Působnost v agendě: Je stanovena působnost jednotlivých orgánů veřejné moci (třeba konkrétní ministerstvo, či souhrnné skupiny jako jsou obce, krajské úřady apod.) a u nich jsou stanoveny činnostní role pro výkon jednotlivých činností. Působnost stanovuje/ohlašuje ohlašovatel a daný orgán veřejné moci se přihlašuje k této působnosti a k jejímu rozsahu, vše v rámci agendových informačních systémů v RPP.
 +    - Adresy pracovišť OVM, kde jsou vykonávány činnosti agendy: Vytváří faktickou mapu výkonu dané agendy v území a každý OVM, který vykonává působnost je povinen ke svým činnostem přiřadit skutečnou adresu výkonu (nikoliv sídlo OVM).
 +    - Agendové informační systémy: Jsou stanoveny agendové informační systémy, které orgány veřejné moci vykonávající působnost v dané agendě k této působnosti používají, těmto systémům jsou pak stanovena i oprávnění využívat služby základních registrů, a tedy využívat referenční údaje a údaje z jiných agendových informačních systémů prostřednictvím [[nap:egsb|eGon Service Bus / Informačního systému sdílené služby]]. [[nap:rpp|RPP]] je metainformačním systémem definujícím datový model veřejné správy, oprávnění a pravidla pro ukládání, využívání a zveřejnování údajů.
 +    - Výměna (poskytování a využívání údajů) v agendě: Ohlašovatel stanoví, kdo a které údaje smí z agendy využívat anebo je naopak agendě ze svých AIS poskytuje.
 +    - Údaje v agendě: Jsou ohlášeny všechny propojované a vedené údaje, včetně jejich kontextů a včetně technických údajů o nich.
 +    - Úkony na žádost: Součástí agendy je i seznam a forma úkonů na žádost a určení toho, kdo smí takovou žádost podat
 +    - Formuláře: součástí povinností ohlášení agendy je i předání elektronických formulářů či odkazů na ně ministerstvu vnitra.
  
-==== =Agendy veřejné správy ==== 
  
 +==== Klíčové role OVS v agendovém modelu ====
  
-Agendy veřejné správy jsou jednak právní rámce pro fungování orgánů veřejné moci a jednak základní rámce pro realizaci procesů jako činností a pro evidenci a spravování a vyměňování údajů v rámci principu  [[propojeny_datovy_fond]]. 
  
-Existuje následující obecný rozpad tohoco je evidováno k agendě [[rpp]] a co to obecné znamená:+Existují následující klíčové roleo kterých se hovoří i jinde rámci architektonických dokumentů:
  
-  -  Agenda: Soubor činností definovaných zákonem, či zákony (příklad je agenda občanských průkazů, státní sociální podpory, evidence řidičů apod.) +^Klíčové role OVS v agendovém modelu veřejné správy^ Role^ Popis/význam hlavní činnosti | 
-     Ohlášení agendy: Ohlašovatelem je OVM, které je gestorem dané právní úpravy má tedy povinnost agendu a její podrobnosti zapsat do Registru práv a povinností. Součástí ohlášení jsou: +| Ohlašovatel agendyOVM, který je zodpovědný za legislativní rámec agendy, a tedy určuje i základní parametry jejího výkonu| Je gestorem právních předpisů; koordinuje výkon agendy; metodicky řídí výkon agendy; ohlašuje agendu v RPP její podrobnosti; stanovuje působnost OVM;  poskytuje buď centralizovaný AISnebo podmínky standardy pro decentralizované řešení; ohlašuje a spravuje údaje v RPP, včetně údajů v rejstřících OVM a SPUU; v případě centralizovaného AIS poskytuje údaje přes referenční rozhraní ISVS | 
-    -  Základní informace o agendě +| Orgán veřejné moci působící v agendě| OVM, který sobí v dané agendě. To znamenáže vykonává fakticky nějakou činnost v rámci dané agendy a k tomu využívá buď centrálně poskytnutý AISnebo svůj vlastní| Přihlašuje se k působnosti; vykonává jemu svěřené činnosti úředníky jejich činnostních rolích; zapisuje do RPP údaje o své sobnosti; využívá centralizovaný AIS nebo spravuje vlastní; eviduje a spravuje údaje v agendě; vykonává případně funkce editora údajů | 
-      *  Legislativa, která agendu definuje +| Soukromoprávní uživatel údajů| Subjektkterý má na základě zákona oprávnění k přístupu k údajům v základních registrech či AISech přistupuje k nim prostřednictvím AIS spravovaného k tomu určeným OVM| Využívá údaje podle oprávnění | 
-      *  Rozpad agendy do jednotlivých agendových činností +| Správce centralizovaného AIS pro výkon agendy| OVMkterý na základě zákona spravuje centralizovaný AIS a poskytuje ho OVM působícím agendě| Spravuje centralizovaný AIS; zpřístupňuje AIS uživatelům působících OVM; realizuje využívání referenčních údajů ze základních registrů do centralizovaného AIS; poskytuje podporu uživatelům; řeší integrační vazby AIS na další systémy | 
-      *  Definice sobnosti jednotlivých orgánů veřejné moci +| Správce vlastního AIS, pokud není k dispozici centralizovaný AIS| Jednotlivé OVM, které pro podporu agendy využívají svůj vlastní agendový IS, protože není k dispozici sdílené centralizované řešení| Spravuje svůj vlastní AIS; zapisuje údaje o svém AIS do RPP; řeší vazby na základní registry; řeší vazby na další ISVS; řeší vazby na další svoje informační systémy; spravuje udržuje datový fond ve svém AISu | 
-      *  Definice činností činnostních rolí pro jednotlivé OVM vykonávající působnost +| Orgán veřejné moci spravující AIS pro přístup soukromoprávních uživatelů| OVMkterý na základě zákona vytváří provozuje AIS, jehož prostřednictvím mohou soukromoprávní uživatelé přistupovat k údajům ze základních registrů či jiných AISů| Spravuje AIS pro SPÚ; zpřístupňuje funkce AISu soukromoprávním uživatelům; realizuje dohled nad oprávněním k využívání údajů; poskytuje soukromoprávním uživatelům údaje; zajišťuje realizaci reklamací údajů od SPÚ k editorům údajů |
-      *  Nově i okruhy údajůkteré jsou v dané agendě evidovány které jsou pro řádné fungování agendy potřebné, včetně údajů požadovaných, či údajů poskytovaných +
-      *  U údajů ohlášených agendě se evidují i technické údaje o nich, jako je forma údaje a nebo forma výstupu k jeho poskytování a typ údaje +
-      *  Nově i seznam agendových informačních systémů sloužících pro podporu výkonu agendy +
-     Definice agendových činností a  činnostních rolí: V rámci ohlášení ohlašovatel provede dekompozici legislativy a sestaví strom agendových činností (tedy postupu agendy a interakcí zejména z pohledu veřejné správy) a stanoví, jaké činnostní role budou jednotlivé činnosti vykonávat +
-    -  Působnost v agendě: Je stanovena sobnost jednotlivých orgánů veřejné moci (třeba konkrétní ministerstvo, či souhrnné skupiny jako jsou obcekrajské úřady apod.) a u nich jsou stanoveny činnostní role pro výkon jednotlivých činností. Působnost stanovuje/ohlašuje ohlašovatel a daný orgán veřejné moci se přihlašuje k této působnosti a k jejímu rozsahu, vše v rámci agendových informačních systémů RPP +
-    -  Agendové informační systémy: Jsou stanoveny agendové informační systémy, které orgány vykonávající sobnost dané agendě k tomu využívajítěmto systémům jsou pak stanovena i oprávnění využívat služby základních registrůtedy využívat referenční údaje a nově i propojovat údaje mezi jednotlivými informačními systémyvše toto je opět zapsáno RPP +
-    -  Výměna (poskytování a využívání údajů) v agendě: Ohlašovatel stanovíkdo a které údaje smí z agendy využívat a nebo je naopak agendě ze svých AIS poskytuje +
-    -  Údaje v agendě: Jsou ohlášeny všechny propojované vedené údajevčetně jejich kontextů včetně technických údajů o nich+
  
 +==== Pohled na ohlašovatele a vykonavatele agendy ====
  
-===== Klíčové role v agendovém modelu ===== +{{ nap-dokument:byznys.png |}}
- +
- +
-Existují následující klíčové role o kterých se hovoří i jinde v rámi architektonických dokumentů: +
- +
- Klíčové role v agendovém modelu veřejné správy^ Role^ Popis/význam^ Hlavní činnosti | +
-| Ohlašovatel agendy| OVM, které je zodpovědné za legislativní rámec agendy a tedy určuje i základní parametry jejího výkonu| Je gestorem právních předpisů; koordinuje výkon agendy; metodicky řídí výkon agendy; ohlašuje agendu v RPP a její podrobnosti; stanovuje působnost OVM;  poskytuje buď centralizovaný AIS nebo podmínky a standardy pro necentralizované řešení; ohlašuje a spravuje údaje v RPP; v případě centralizovaného AIS poskytuje údaje přes referenční rozhraní | +
-| Orgán veřejné moci působící v agendě| OVM které působí v dané agenděTo znamená, že vykonává fakticky nějakou činnost v rámci dané agendy a k tomu využívá buď centrálně poskytnutý AIS, nebo svůj vlastní| Přihlašuje se k působnosti; vykonává jemu svěřené činnosti úředníky v jejich činnostních rolích; zapisuje do RPP údaje o své působnosti; využívá centralizovaný AIS nebo spravuje vlastní; eviduje a spravuje údaje v agendě; vykonává případně funkce editora údajů | +
-| Soukromoprávní uživatel údajů| Subjekt, který má na základě zákona oprávnění k přístupu k údajům v základních registrech či AISech a pŕistupuje k nim prostřednictvím AIS spravovaného k tomu určeným OVM| Využívá údaje podle oprávnění | +
-| Správce centralizovaného AIS pro výkon agendy| OVM které na základě zákona spravuje centralizovaný AIS a poskytuje ho OVM působícím v agendě| Spravuje centralizovaný AIS; zpřístupňuje AIS uźivatelům působících OVM; realizuje využívání referenčních údajů ze základních registrů do centralizovaného AIS; poskytuje podporu uživatelům; řeší integrační vazby AIS na další systémy | +
-| Správce vlastního AIS pokud není k dispozici centralizovaný| Jednotlivé OVM, které pro podporu agendy využívá svůj vlastní agendový IS protože není k dispozici jednotné centralizované řešení| Spravuje svůj vlastní AIS; zapisuje údaje o svém AIS do RPP; řeší vazby na základní registry; řeší vazby na další ISVS; řeší vazby na další svoje informační systémy; spravuje a udržuje datový fond ve svém AISu | +
-| Orgán veřejné moci spravující AIS pro přístup soukromoprávních uživatelů| OVM, které na základě zákona vytváří a provozuje AIS jehož prostřednictvím mohou soukromoprávní uźivatelé přistupovat k údajům ze základních registrů či jiných AISů| Spravuje AIS pro SPÚ; zpřístupňuje funkce AISu soukromoprávním uźivatelům; realizuje dohled nad oprávněním k využívání údajů; poskytuje soukromoprávním uživatelům údaje; zajišťuje realizaci reklamací údajů od SPÚ k editorům údajů |+
  
  
 +===== Pravidla Agendového modelu veřejné správy =====
  
 ==== Základní povinnosti ohlašovatele agendy ==== ==== Základní povinnosti ohlašovatele agendy ====
  
  
-Ohlašovatel agendy je podle [[[http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1009-111|Zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech]]] zodpovědný za řádné ohlášení agendy a za aktualizece agendy a především za správnost a pravdivost údajů uvedených v agendě. Zjistí-li kdokoliv nesoulad reality s údaji, měl by to jako u dalších referenčních údajů ohlásit ohlašovateli a ten musí agendu upravit do souladu se skutečností. To se netýká jen základních informací, ale i všech dalších referenčních a nereferenčních údajů, jako jsou činnosti, působnosti OVM, údaje v agedě, agendové informační systémyapod.  +Ohlašovatel agendy je podle [[http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1009-111|zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech]] zodpovědný za řádné ohlášení agendy a za aktualizace agendya především za správnost a pravdivost údajů uvedených v agendě. Zjistí-li kdokoliv nesoulad reality s údaji, měl by to jako u dalších referenčních údajů ohlásit ohlašovatelia ten musí agendu upravit do souladu se skutečností. To se netýká jen základních informací, ale i všech dalších referenčních a nereferenčních údajů, jako jsou činnosti, působnosti OVM, údaje v agendě, agendové informační systémy apod.  
  
 Základními povinnostmi ohlašovatele jsou: Základními povinnostmi ohlašovatele jsou:
  
-  *  Tam, kde je autorem legislativy, dodržovat veškeré principy pro legislativu, včetně zásad DPL a správné formulace EG ustanovení +  * Tam, kde je gestorem legislativy, dodržovat veškeré principy pro legislativu, včetně zásad Digitálně přívětivé legislativy 
-  *  Ohlásit agendu +  * Ohlásit agendu 
-  *  Ohlásit každou její změnu +  * Ohlásit každou její změnu 
-  *  Ohlásit působnost všech OVM a definovat výkon jim svěřených činností +  * Ohlásit působnost všech OVM a definovat výkon jim svěřených činností 
-  *  Zajistit využívání údajů ze základních registrů a související oprávnění pro jejich vyuźívání pro podporu výkonu agendy +  * Zajistit využívání údajů ze základních registrů a související oprávnění pro jejich využívání pro podporu výkonu agendy 
-  *  Ohlásit agendové informační systémy které spravuje a které jsou poskytovány OVM působícím v agendě +  * Ohlásit agendové informační systémykteré spravuje a které jsou poskytovány OVM působícím v agendě 
-  *  K centralizovaným agendovým informační systémům vydávat provozní řád +  * Ohlásit údaje v agendě vedených, čerpaných i poskytovaných 
-  *  Metodicky řídit výkon agendy u OVM jež v agendě působí+  K centralizovaným agendovým informační systémům vydávat provozní řád 
 +  * Metodicky řídit výkon agendy u OVM, který v agendě působí 
 +  * Spravovat, tzn. ohlašovat a udržovat aktuální, údaje v rejstříku OVM/SPUU. U SPUU se jedná o všechny subjekty, které jsou povinné dle právních předpisů spadající do agendy, jejichž je OVM ohlašovatel. Ohlašovat může ustanovit jiné OVM, které bude tyto úkony činit.
  
  
Řádek 79: Řádek 84:
  
  
 +V rámci agendy veřejné správy mohou veřejnoprávní činnosti vykonávat pouze ty orgány veřejné moci, které jsou v rámci ohlášení agendy vyznačeny jako orgány veřejné moci vykonávající působnost, a to v rámci konkrétních činností. To znamená, že po aplikaci principu referenčních údajů v [[nap:rpp|Registru práv a povinností]] lze konstatovat, že pokud v rámci dané agendy vykonává veřejnoprávní činnost orgán veřejné moci, který nemá vyznačenou působnost, jedná se o porušení zákona a ohlašovatel agendy musí neprodleně toto napravit. To se týká nejen samotného seznamu působících orgánů veřejné moci, ale také přiřazení jejich činností. Výkon činnosti je byznysovou vazbou a odborně jej nazýváme "činnostní rolí".
  
-===== Reprezentace agendového modelu na různých vrstvách architektury ===== +Základními povinnostmi orgánů veřejné moci působících v agendě tedy jsou:
- +
- +
-==== Na byznysové vrstvě ==== +
- +
- +
-==== Na aplikační vrstvě ==== +
- +
- +
-==== Na integrační vrstvě ==== +
- +
- +
-==== Na procesní vrstvě ====+
  
 +  * Vykonávat činnosti dle ohlášení agendy
 +  * Pokud OVM zjistí nesoulad skutečnosti a údajů v ohlášení agendy, je povinen požadovat po ohlašovateli nápravu.
 +  * Pokud sám spravuje agendový informační systém pro výkon agendy (není poskytován centrálně), ohlásit tento systém do [[nap:rpp|RPP]] jako ISVS.
 +  * Pokud existuje centralizovaný agendový informační systém, tak tento využívat.
 +  * Přistupovat k údajům v základních registrech a dalších ISVS výhradně na základě oprávnění ohlášeného v agendě.
 +  * Spravovat jen ty údaje, které jsou ohlášeny v dané agendě.
 +  * Pokud zjistí nesoulad referenčních údajů v jednotlivých základních registrech se skutečností, zahájit proces reklamace u příslušného editora.
  
-==== Na datové vrstvě ====+{{tag>"tematická oblast" "Agendový model" Agenda "Ohlášení agendy"}}