Překlady této stránky:

Toto je starší verze dokumentu!


{{objekt|

Druh=Tématická oblast| Název=Agendový model veřejné správy| Popis=Princip agendového modelu výkonu veřejné správy podle agendového modelu stanoveného Zákonem o základních registrech| Platíkedni=30. září 2019| Platípro=Ohlašovatele agend a subjekty vykonávající působnost v agtendě podle Registru práv a povinností|

Gestor=Ministerstvo vnitra ČR|

Spravuje=Michal Rada|}}

Nosným principem egovernmentu je zavést a rozšiřovat "agendový model výkonu veřejné správy". To se podařilo díky vytvoření a udržování základních registrů ve veřejné správě. Agendový model ve stručnosti znamená, že kdokoliv (a to zejména veřejná správa) cokoliv dělá, tak tak dělá v rámci dané agendy. Ať už se jedná o výkon působnosti v agendě, nebo o její ohlášení, orgány veřejné moci mají veškeré své veřejnoprávné činnosti rozděleny do agend.

Po vybudování základních registrů, a to zejména Registru práv a povinností, byly postupně jednotlivé činnosti a segmenty fungování veřejné správy definovány v rámci jednotlivých agend. Vzniká tak faktický byznysový model fungování veřejné správy, který je díky zápisu agend do RPP jako referenční zároveň jediným závazným zdrojem informací o výkonu veřejné správy.

Agendy veřejné správy jsou jednak právní rámce pro fungování orgánů veřejné moci a jednak základní rámce pro realizaci procesů jako činností a pro evidenci a spravování a vyměňování údajů v rámci principu Propojený datový fond.

Existuje následující obecný rozpad toho, co je evidováno k agendě v Registr práv a povinností a co to obecné znamená:

  1. Agenda: Soubor činností definovaných zákonem, či zákony (příklad je agenda občanských průkazů, státní sociální podpory, evidence řidičů apod.)
    1. Ohlášení agendy: Ohlašovatelem je OVM, které je gestorem dané právní úpravy a má tedy povinnost agendu a její podrobnosti zapsat do Registru práv a povinností. Součástí ohlášení jsou:
    2. Základní informace o agendě
      • Legislativa, která agendu definuje
      • Rozpad agendy do jednotlivých agendových činností
      • Definice působnosti jednotlivých orgánů veřejné moci
      • Definice činností a činnostních rolí pro jednotlivé OVM vykonávající působnost
      • Nově i okruhy údajů, které jsou v dané agendě evidovány a které jsou pro řádné fungování agendy potřebné, včetně údajů požadovaných, či údajů poskytovaných
      • U údajů ohlášených v agendě se evidují i technické údaje o nich, jako je forma údaje a nebo forma výstupu k jeho poskytování a typ údaje
      • Nově i seznam agendových informačních systémů sloužících pro podporu výkonu agendy
    3. Definice agendových činností a činnostních rolí: V rámci ohlášení ohlašovatel provede dekompozici legislativy a sestaví strom agendových činností (tedy postupu agendy a interakcí zejména z pohledu veřejné správy) a stanoví, jaké činnostní role budou jednotlivé činnosti vykonávat
    4. Působnost v agendě: Je stanovena působnost jednotlivých orgánů veřejné moci (třeba konkrétní ministerstvo, či souhrnné skupiny jako jsou obce, krajské úřady apod.) a u nich jsou stanoveny činnostní role pro výkon jednotlivých činností. Působnost stanovuje/ohlašuje ohlašovatel a daný orgán veřejné moci se přihlašuje k této působnosti a k jejímu rozsahu, vše v rámci agendových informačních systémů v RPP
    5. Agendové informační systémy: Jsou stanoveny agendové informační systémy, které orgány vykonávající působnost v dané agendě k tomu využívají, těmto systémům jsou pak stanovena i oprávnění využívat služby základních registrů, a tedy využívat referenční údaje a nově i propojovat údaje mezi jednotlivými informačními systémy, vše toto je opět zapsáno v RPP
    6. Výměna (poskytování a využívání údajů) v agendě: Ohlašovatel stanoví, kdo a které údaje smí z agendy využívat a nebo je naopak agendě ze svých AIS poskytuje
    7. Údaje v agendě: Jsou ohlášeny všechny propojované a vedené údaje, včetně jejich kontextů a včetně technických údajů o nich
Vložte svůj komentář: