Obsah

Zjednodušené formuláře

Úvod

Zjednodušené formuláře, označované jako EasyForms, jsou nástroje pro vytváření elektronických formulářů k digitálním službám splňující požadavky Zákona 12/2020 Sb. o právu na digitální služby bez nepřiměřené zátěže.

Popis

Uživatel formuláře se přihlásí pomocí národní identity, může definovat zastupování pomocí Registru zastupování, předvyplní se údaje. Výsledný dokument v lidsky i počítačově čitelné podobě je autorizován, uživateli je vystaveno osvědčení o digitálním úkonu, že dokument byl přijat a odeslán pomocí datové schránky na příslušný úřad.

Každý formulář má dvě úrovně: technickou datovou vrstvu, která se připravuje v Registru práv a povinností v AISK (Správa katalogů) a prezentační vrstvu – tedy to, co vidí koncový uživatel na Portálu občana.

Formuláře mají definovanou strukturu. Uživatel může vyplnit pět polí (např. text, číslo, datum), přidat pět příloh a doplnit volný text, souhlas se zpracováním údajů a prohlášení. Výhodou této jednoduchosti je rychlost nasazení a stabilita. Formuláře jsou určeny primárně pro agendy, kde není potřeba komplikované logiky nebo více variant.

Z pohledu úřadů je klíčová možnost snadného vkládání formulářů na web úřadu pomocí tzv. deep linků – tedy přímých odkazů vedoucích na konkrétní formulář v Portálu občana. Vlastní integrace formuláře z Registru práv a povinností je plně automatizována a probíhá každých 24 hodin po schválení.

Po zveřejnění se služby s příznakem „Vyřídit“ objeví na Portálu veřejné správy a promítne se do grafu https://zopds.dia.gov.cz

V registru práv a povinností je evidováno více než 350 vyškolených zpracovatelů, kteří již připravili podklady pro více než 9 000 digitálně dostupných služeb a ti mohou stejným způsobem vytvářet formuláře pomocí Katalogu zjednodušených formulářů.

Pravidla

Formuláře mohou vytvářet všichni z 350 editorů nového záznamu v AISK a proces schvalování probíhá obdobně jako schvalování popisu služeb.

Vkládaná data lze prohlížet pomocí náhledu (preview). Náhled umožňuje otestovat i funkce elektronického formuláře – tedy vkládání dat, kontrolu povinností, tisk, ukládání a načítání dat.

Ihned po založení formuláře se definuje i URL odkaz. URL odkaz slouží jako deep link pro zobrazení formuláře přes Portál občana.

Jakmile je formulář schválený DIA, tak je do 24 hodin k dispozici na Portálu občana pod definovaným URL. Je však dostupný pouze pro toho, kdo URL zná a editor si ho může vyzkoušet.

URL je zveřejněn, pokud je URL vloženo do Katalogu služeb veřejné správy anebo umístěno na portál úřadu.

Formulář na Portálu občana splňuje požadavky Zákona 12/2020 Sb. o právu na digitální služby:

  1. Umožňuje přihlášení pomocí NIA
  2. Pokud se uživatel přihlásí, je zajištěno předvyplnění údajů o uživateli, které má úřad v Základních registrech
  3. Pokud je definován zastupující v rámci Agendového informačního systému Registru zastoupení jsou převyplněné údaje o zastupovaném (právnická nebo fyzická osoba)
  4. Portál občana vystaví potvrzení respektive „osvědčení o digitálním úkonu“ (příklad: 912cc2f1-4be5-4473-a888-2214e7d67af4.pdf
  5. Dokument je v počítačově i lidsky čitelné podobě (příklad: Informační povinnost poskytovatele cloud computingu-5.pdf ) a je možné ho stáhnout a odeslat prostřednictvím datových schránek, přes kontaktní místo, elektronickým mailem s dokumentem podepsaným elektronickým podpisem nebo přímo pomocí informačního systému.
  6. Pokud je podání činěno pomocí informačního systému, je zajištěna autorizace úkonu a zpětné prokázání vůle uživatele učinit digitální na Portálu Identity občana
  7. Odeslání se realizuje pomocí technické stránky Digitální a infomační agentury. Datová zpráva obsahuje průvodku (příklad: 1532329897_Pruvodni_dopis.pdf

Formuláře mají tato omezení:

  1. Uživatel, kontakty (pole pro žadatele nebo zastupujícího a kontaktní údaje)
  2. OVM, sekce, odbor (formulář je vázán na konkrétní organizační složku veřejné správy)
  3. Zastupování pomocí Registru zastupování (kdo může zastupovat)
  4. Maximálně pět proměnných polí: krátký text, dlouhý text, datum, číslo (celé/dělené čárkou), logická hodnota (checkbox)
  5. Volný předdefinovaný text s možností editace uživatelem (blok pro obecnou žádost nebo zpřesnění podání)
  6. Maximálně pět příloh (běžné formáty PDF, JPG/PNG používané v rámci spisových služeb)
  7. GDPR, GDPR URL (možnost vložit odkaz na zásady ochrany osobních údajů)
  8. Prohlášení, které musí uživatel potvrdit (např. souhlas se zpracováním údajů, prohlášení o pravdivosti)

Verze zjednodušeného formuláře neobsahuje přenesenou působnost ani platby (tj. negeneruje platební příkaz ani QR kód).

Jaké jsou Výhody?

  1. Plná podpora zákona o právu na digitální služby (ZoPDS) – NIA, ReZa, předvyplnění údajů, osvědčení s elektronickou pečetí a časovým razítkem, autorizace, datové schránky
  2. Jednoduché vytvoření a snadná správa – metadata se vytvářejí v AIS Správa katalogů, kde je aktuálně registrováno 350 správců agend z ústředních správních úřadů,
  3. Automatizovaná integrace do Portálu občana,
  4. Jednoduché zveřejnění v Katalogu služeb
  5. Jednoduchá integrace do portálů úřadů – pomocí vloženého odkazu (URL)
  6. Výsledné dokumenty jsou ve strukturovaném, strojově i lidsky čitelném formátu – vhodné pro automatické i manuální zpracování.

Jaké jsou nevýhody

  1. Pro komplexnější služby to nelze použít z důvodu dříve uvedených omezení
  2. Není to finální řešení
  3. Umožňuje pouze asynchronní provoz (nelze plně provázat na AIS)
  4. Neumožňuje využití agendových dat
  5. Podání nejsou provázána na portál úřadu (podání jsou na portálu, kde se služba realizuje)

Podklady

Prezentace z webináře 4.6.2025

Webinář Zjednodušené́ formuláře.pptx

Uživatelská příručka pro Katalog zjednodušených formulářů

Uživatelská příručka Katalog zjednodušených formulářů.pdf

Záznam z webináře:

První část byla věnována navigaci Katalogu služeb na portálu https://portal.gov.cz/ a základním principům a vlastnostem zjednodušených formulářů:

Zjednodusene formulare I.mp4

Druhá část byla zaměřena na ukázku vytvoření formuláře přímo v Registru práv a povinností, v Katalogu zjednodušených formulářů:

Zjednodušené formuláře II.mp4

Ukázky souborů:

Výstupní dokument digitální služby v lidsky i počítačově čitelném formátu (PDF/XML)

Informační povinnost poskytovatele cloud computingu-5.pdf 

Osvědčení o digitálním úkonu

912cc2f1-4be5-4473-a888-2214e7d67af4.pdf

Průvodka

1532329897_Pruvodni_dopis.pdf

Návod k integraci RPP web komponent_v4.pdf

Dotazy kladené na webináři 4.6.2025

Dobrý den, když je u služby zelený štítek "Online zastoupení", tak to znamená možnost využití Registru zastoupení? Odkud je tato informace čerpána?

Dobrý den, je schválení možné bez šablon REZA? (např. pro první verzi formuláře).

Jak se řeší číselníky, např. zmiňovaná plemena?

Když tam přidám formulář, který později skutečně zdigitalizuji (především využití PPDF), tak jej můžu odstranit ze zjednodušeného formuláře?

Dobrý den. Vložení odkazu do AISK RPP proběhne automaticky po schválení formuláře?

Dobrý den, bude vytvoření zcela nového záznamu v AISK (tj. zjednodušeného formuláře) umožněno každému z 350 registrovaných editorů, nebo tento krok musí nejprve provést někdo z DIA? Děkuji!

JE podmínkou sestavování formulářů schválený konceptuální model agendy?

Kam se uloží podání (do DS?) nebo jak ho dostaneme?

Osvědčení o přijetí podání tedy poskytuje DIA? Nebo dotčený OVM potvrdí přijetí ze své datové schránky?

Bude dlouhá prodleva od schválení URL a následně schválení upravené služby v KS?

Bude DIA oslovovat úřady, že začnou chodit pdf/xml dokumenty jednoduchých formulářů? Jen aby nebyly úřady překvapeny a hlavně, že je, zde příležitost ke zmiňované automatizaci.

 K vysvětlení: tady dotaz směřoval k přístupu vyřizujících úřadů - těch, ke kterým zjednodušený formulář přijde (ne ke tvorbě). Takže k osvětě DIA o postupu digitalizace vůči úřadům v přenesené působnosti. Že v případě zjednodušených formulářů nepůjde o úplné vyřízení služby, ale pouze o podání, jak…

Je v tuto chvíli znám alespoň přibližný časový odhad, kdy bude nasazena nová verze EasyForms umožňující místní příslušnost? Děkuji.

Pokud je v rámci služby více úkonů, pak by měl být vytvořen formulář pro každý úkon zvlášť?

Šlo by u seznamu položek pro výběr zobrazovat všechny položky?

 Lze zadávat číselníky?

Je někde k dispozici seznam všech hodnot v poli "Typ"?

Volný text je pole, které vyplňuje žadatel? nebo jde o formu nápovědy k přílohám..? 

Pokud bude chtít statutární orgán právnické osoby zmocnit zaměstnance k vyřízení žádosti, jakým způsobem se to dá řešit? Nějakým způsobem v registru zastupování? Musí se zaměstnanec přihlásit jako fyzická osoba (když nemá datovou schránku, lze přes bankovní identitu)?

Pokud ke službě (k jednotlivým úkonům) vytvořím více formulářů, tak jak to bude vypadat v rozhraní portálu VS? Na který formulář odkáže tlačítko "Vyřídit"?

Není tedy potom lepší nahradit název tlačítka "Vyřídit" slovem "Podat"?

Odkaz na URL vkládám ještě před odesláním ke schválení na DIA nebo až po schválení? Děkuji

Uvažujete o implementaci platební brány?

Nejsem právník, ale právě že pod "Vyřízením" si představuji celé vyřízení služby. Naproti tomu "Podat" znamená odeslání formuláře (žádosti, ohlášení, oznámení…).

Lze nějak v katalogu formulářů zjistit (případně doplnit informaci), že je formulář zveřejněný?

Pokud mi zákon nebo k tomu prováděcí vyhláška neříká, jakým způsobem má žádost vypadat, tak bych se měla vycházet ze zákona obecného (správní řád). Tzn. že žádost by měla mít náležitosti podle správního řádu (jen velmi obecné náležitosti - kdo činí a o co žádá), je to tak?

Odkaz na URL vkládám ještě před odesláním ke schválení na DIA nebo až po schválení? Děkuji