Zjednodušené formuláře, označované jako EasyForms, jsou nástroje pro vytváření elektronických formulářů k digitálním službám splňující požadavky Zákona 12/2020 Sb. o právu na digitální služby bez nepřiměřené zátěže.
Uživatel formuláře se přihlásí pomocí národní identity, může definovat zastupování pomocí Registru zastupování, předvyplní se údaje. Výsledný dokument v lidsky i počítačově čitelné podobě je autorizován, uživateli je vystaveno osvědčení o digitálním úkonu, že dokument byl přijat a odeslán pomocí datové schránky na příslušný úřad.
Každý formulář má dvě úrovně: technickou datovou vrstvu, která se připravuje v Registru práv a povinností v AISK (Správa katalogů) a prezentační vrstvu – tedy to, co vidí koncový uživatel na Portálu občana.
Formuláře mají definovanou strukturu. Uživatel může vyplnit pět polí (např. text, číslo, datum), přidat pět příloh a doplnit volný text, souhlas se zpracováním údajů a prohlášení. Výhodou této jednoduchosti je rychlost nasazení a stabilita. Formuláře jsou určeny primárně pro agendy, kde není potřeba komplikované logiky nebo více variant.
Z pohledu úřadů je klíčová možnost snadného vkládání formulářů na web úřadu pomocí tzv. deep linků – tedy přímých odkazů vedoucích na konkrétní formulář v Portálu občana. Vlastní integrace formuláře z Registru práv a povinností je plně automatizována a probíhá každých 24 hodin po schválení.
Po zveřejnění se služby s příznakem „Vyřídit“ objeví na Portálu veřejné správy a promítne se do grafu https://zopds.dia.gov.cz
V registru práv a povinností je evidováno více než 350 vyškolených zpracovatelů, kteří již připravili podklady pro více než 9 000 digitálně dostupných služeb a ti mohou stejným způsobem vytvářet formuláře pomocí Katalogu zjednodušených formulářů.
Formuláře mohou vytvářet všichni z 350 editorů nového záznamu v AISK a proces schvalování probíhá obdobně jako schvalování popisu služeb.
Vkládaná data lze prohlížet pomocí náhledu (preview). Náhled umožňuje otestovat i funkce elektronického formuláře – tedy vkládání dat, kontrolu povinností, tisk, ukládání a načítání dat.
Ihned po založení formuláře se definuje i URL odkaz. URL odkaz slouží jako deep link pro zobrazení formuláře přes Portál občana.
Jakmile je formulář schválený DIA, tak je do 24 hodin k dispozici na Portálu občana pod definovaným URL. Je však dostupný pouze pro toho, kdo URL zná a editor si ho může vyzkoušet.
URL je zveřejněn, pokud je URL vloženo do Katalogu služeb veřejné správy anebo umístěno na portál úřadu.
Formulář na Portálu občana splňuje požadavky Zákona 12/2020 Sb. o právu na digitální služby:
Verze zjednodušeného formuláře neobsahuje přenesenou působnost ani platby (tj. negeneruje platební příkaz ani QR kód).
První část byla věnována navigaci Katalogu služeb na portálu https://portal.gov.cz/ a základním principům a vlastnostem zjednodušených formulářů:
Druhá část byla zaměřena na ukázku vytvoření formuláře přímo v Registru práv a povinností, v Katalogu zjednodušených formulářů:
Výstupní dokument digitální služby v lidsky i počítačově čitelném formátu (PDF/XML)
Dobrý den, když je u služby zelený štítek "Online zastoupení", tak to znamená možnost využití Registru zastoupení? Odkud je tato informace čerpána?
Dobrý den, je schválení možné bez šablon REZA? (např. pro první verzi formuláře).
Jak se řeší číselníky, např. zmiňovaná plemena?
Když tam přidám formulář, který později skutečně zdigitalizuji (především využití PPDF), tak jej můžu odstranit ze zjednodušeného formuláře?
Dobrý den. Vložení odkazu do AISK RPP proběhne automaticky po schválení formuláře?
Dobrý den, bude vytvoření zcela nového záznamu v AISK (tj. zjednodušeného formuláře) umožněno každému z 350 registrovaných editorů, nebo tento krok musí nejprve provést někdo z DIA? Děkuji!
JE podmínkou sestavování formulářů schválený konceptuální model agendy?
Kam se uloží podání (do DS?) nebo jak ho dostaneme?
Osvědčení o přijetí podání tedy poskytuje DIA? Nebo dotčený OVM potvrdí přijetí ze své datové schránky?
Bude dlouhá prodleva od schválení URL a následně schválení upravené služby v KS?
Bude DIA oslovovat úřady, že začnou chodit pdf/xml dokumenty jednoduchých formulářů? Jen aby nebyly úřady překvapeny a hlavně, že je, zde příležitost ke zmiňované automatizaci.
K vysvětlení: tady dotaz směřoval k přístupu vyřizujících úřadů - těch, ke kterým zjednodušený formulář přijde (ne ke tvorbě). Takže k osvětě DIA o postupu digitalizace vůči úřadům v přenesené působnosti. Že v případě zjednodušených formulářů nepůjde o úplné vyřízení služby, ale pouze o podání, jak…
Je v tuto chvíli znám alespoň přibližný časový odhad, kdy bude nasazena nová verze EasyForms umožňující místní příslušnost? Děkuji.
Pokud je v rámci služby více úkonů, pak by měl být vytvořen formulář pro každý úkon zvlášť?
Šlo by u seznamu položek pro výběr zobrazovat všechny položky?
Lze zadávat číselníky?
Je někde k dispozici seznam všech hodnot v poli "Typ"?
Volný text je pole, které vyplňuje žadatel? nebo jde o formu nápovědy k přílohám..?
Pokud bude chtít statutární orgán právnické osoby zmocnit zaměstnance k vyřízení žádosti, jakým způsobem se to dá řešit? Nějakým způsobem v registru zastupování? Musí se zaměstnanec přihlásit jako fyzická osoba (když nemá datovou schránku, lze přes bankovní identitu)?
Pokud ke službě (k jednotlivým úkonům) vytvořím více formulářů, tak jak to bude vypadat v rozhraní portálu VS? Na který formulář odkáže tlačítko "Vyřídit"?
Není tedy potom lepší nahradit název tlačítka "Vyřídit" slovem "Podat"?
Odkaz na URL vkládám ještě před odesláním ke schválení na DIA nebo až po schválení? Děkuji
Uvažujete o implementaci platební brány?
Nejsem právník, ale právě že pod "Vyřízením" si představuji celé vyřízení služby. Naproti tomu "Podat" znamená odeslání formuláře (žádosti, ohlášení, oznámení…).
Lze nějak v katalogu formulářů zjistit (případně doplnit informaci), že je formulář zveřejněný?
Pokud mi zákon nebo k tomu prováděcí vyhláška neříká, jakým způsobem má žádost vypadat, tak bych se měla vycházet ze zákona obecného (správní řád). Tzn. že žádost by měla mít náležitosti podle správního řádu (jen velmi obecné náležitosti - kdo činí a o co žádá), je to tak?
Odkaz na URL vkládám ještě před odesláním ke schválení na DIA nebo až po schválení? Děkuji