Podepsaný dokument je možné stáhnout zde Metodický pokyn
Digitální a informační agentura ve spolupráci s ostatními orgány veřejné správy vydávají tento metodický pokyn dle § 4 odst. 1 písm. c) zákona č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy (dále jen jako „Zákon“) pro výkon odborných činností spojených s vytvářením, správou, provozem, užíváním a rozvojem informačních systémů veřejné správy.
Účelem metodického pokynu je pro orgány veřejné správy typu státní právnické osoby definovat jejich práva a povinností dle Zákona.
Povinnou osobou, na kterou se vztahuje tento metodický pokyn jsou dle Zákona státní orgány, orgány územních samosprávných celků nebo státní právnické osoby (dále jen „orgán veřejné správy“). Pro tyto orgány Zákon stanovuje práva a povinnosti, které souvisejí s vytvářením, správou, provozem, užíváním a rozvojem informačních systémů veřejné správy.
Výčet povinných osob (kategorie orgánů veřejné správy):
Obecně jsou státní právnické osoby subjekty zřízené nebo založené státem za účelem uspokojování potřeb obecného zájmu, které nemají průmyslovou ani obchodní povahu. Tyto organizace jsou převážně financovány státem, podléhají jeho řídícímu dohledu nebo mají ve svých orgánech členy jmenované státem.
Státní právnické osoby dle § 2 odst. 2 písm. e) Zákona jsou zahrnuty jako součást Orgánů veřejné správy, čímž jsou na ně kladeny stejné požadavky jako například na ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad. Zákon definuje velké množství práv a povinností, která se dají rozdělit do následujících kategorií:
Orgány veřejné správy jsou správci informačních systémů veřejné správy (dále také ISVS). Tyto informační systémy jsou v Zákoně definovány takto:
Informační systém veřejné správy
Informační systém veřejné správy je funkční celek nebo jeho část zabezpečující cílevědomou a systematickou informační činnost pro účely výkonu veřejné správy nebo plnění jiných funkcí státu anebo dalších veřejnoprávních korporací. Každý informační systém veřejné správy zahrnuje data, která jsou uspořádána tak, aby bylo možné jejich zpracování a zpřístupnění, provozní údaje a dále technické a programové prostředky, případně jiné nástroje umožňující výkon informačních činností
Pokud orgán veřejné správy informační systém veřejné správy nevlastní (není žádného správcem), jedná se sice o povinnou osobu dle Zákona, ale jeho povinnosti a práva se nedají aplikovat.
Provozní informační systém je specifický typ informačního systému veřejné správy přímo definovaný Zákonem jako „informační systém veřejné správy zajišťující informační činnosti nutné pro vnitřní provoz příslušného orgánu“. Pro provozní informační systémy platí, že na orgány územně samosprávných celků a státní právnické osoby se povinnosti stanovené Zákonem nevztahují. Pro státní orgány platí Zákonem dle § 1 odst. 4 výjimka, která vymezuje provozní informační systémy na které se zákon vztahuje a to jsou informační systémy pro řízení a rozvoj lidských zdrojů a odměňování, elektronické systémy spisové služby, informační systémy pro vedení účetnictví nebo řízení finančních zdrojů a systémy elektronické pošty spravované státními orgány. Na jiné provozní informační systémy se Zákon s výjimkou vazeb na informační systémy veřejné správy nevztahuje.
Informační systémy veřejné správy, které zabezpečují výkon veřejné správy, jsou typicky informační systémy, ve kterých se vykonává agenda1) veřejné správy na základě zákona, spravují se v něm údaje o subjektech a objektech práva vyskytujících se v základních registrech veřejné správy2) a poskytující služby veřejné správy3). Příkladem mohou být informační systémy:
Informační systémy veřejné správy, které slouží k plnění jiných funkcí státu anebo dalších veřejnoprávních korporací, jsou typicky informační systémy, ve kterých se nevykonávají agendy veřejné správy, ale soukromoprávní činnosti nebo veřejnosprávní činnosti, které nemají vazbu na služby veřejné správy. Tyto orgány veřejné správy spravují informační systémy veřejné správy, které naplňují formální náležitostí definice bez výkonu veřejné správy s neočekávaným dopadem na práva a povinnosti klientů služeb veřejné správy.
Do kategorie orgánů veřejné správy, které spravují informační systémy veřejné správy sloužící k plnění jiných funkcí státu spadají například poskytovatelé zdravotních služeb zřízené Ministerstvem zdravotnictví. Tyto subjekty jsou státní právnickou osobou, tedy i orgánem veřejné správy, a protože jejich informační systémy plní „jiné funkce státu anebo dalších veřejnoprávních korporací“. V takovém případě je nutné vymezit, které z těchto informační systémů veřejné správy mohou být považovány za provozní informační systémy.
Pro určení rozdílu mezi provozním informačním systémem a informačních systémů veřejné správy sloužící k plnění jiných funkcí státu anebo dalších veřejnoprávních korporací se musí vyjít z definice provozního informačního systému, tedy rozlišit, zda se jedná o podporu vnitřního provozu bez poskytování služeb klientům.
Informačním systémem veřejné správy sloužící k plnění jiných funkcí státu anebo dalších veřejnoprávních korporací bude typicky pacientský portál (a s ním spojené informační technologie), který nejenže zpracovává údaje o klientech, ale má i vazbu na služby veřejné správy. Stejné je to i v případě, kdy je např. nemocniční informační systém využitý k poskytování údajů do pacientského portálu, odesílání údajů do centrální infrastruktury resortu zdravotnictví či eGovernmentu.
Ostatní informační systémy lze považovat za provozní informační systémy, na které se práva a povinnosti ze Zákona nevztahují. Příkladem mohou být ambulantní, laboratorní, objednávkové či bezpečnostní informační systémy.
Orgány veřejné správy mají obecnou povinnost vytvářet informační koncepci, což je zahrnuto v požadavcích tzv. dlouhodobého řízení infomačních systémů veřejné správy dle § 5a a § 5b Zákona.
Informační koncepce – povinnost vytvářet informační koncepci platí obecně pro všechny orgány veřejné správy. Ukládá jim povinnost zpracovat způsob řízení, správy a provozování informačních systémů veřejné správy. Pokud orgán veřejné správy informační systémy veřejné správy nevlastní, tedy žádný nespravuje, nedává existence informační koncepce smysl.
Strategie řízení ISVS – v případě státních právnických osob, které spravují pouze informační systémy veřejné správy, které slouží k plnění jiných funkcí státu anebo dalších veřejnoprávních korporací se namísto standardní informační koncepce může zpracovat náhradní varianta tzv. Strategie řízení ISVS. Tato strategie obsahuje údaje a informace, které státní právnická osoba musí/bude muset popsat dle současného zákona č. 181/2014 Sb., o kybernetické bezpečnosti, ve znění pozdějších předpisů nebo jeho novelizace. Státní právnické osoby ve Strategii řízení ISVS zahrnou následující:
Plán rozvoje informačních systémů veřejné správy se zpracovává dle požadavků § 3 odst. 2 vyhlášky č. 360/2023 Sb., o dlouhodobém řízení informačních systémů veřejné správy ve struktuře:
Ostatní povinnosti dle Zákona plní státní právnická osoba dobrovolně.
Stání právnické osoby nemusí v souladu s výše uvedenými skutečnostmi plnit povinnosti a práva dle Zákona, pokud nespravují žádný informační systém veřejné správy nebo spravují pouze provozní informační systémy nebo informační systémy dle § 1 odst. 2 a 3 Zákona.
Vztahy mezi kategoriemi orgánů veřejné správy a informačních systémů veřejné správy s právy a povinnostmi Zákona shrnuje následující tabulka.
| Kategorie spravovaných informačních systémů veřejné správy | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| Informační systém veřejné správy | Provozní infomační systém | Informační systémy veřejné správy dle § 1 odst. 2 Zákona | Informační systémy veřejné správy dle § 1 odst. 3 Zákona | ||
| Kategorie orgánu veřejné správy | Státní orgán | Plnění všech práv a povinností dle Zákona | Plnění práv a povinností dle Zákona u informačních systémů pro řízení a rozvoj lidských zdrojů a odměňování, elektronických systémů spisové služby, informačních systémů pro vedení účetnictví nebo řízení finančních zdrojů a systémů elektronické pošty | Neuplatňují se práva a povinnosti dle Zákona | Neuplatňují se práva a povinnosti dle Zákona s výjimkou vazeb na jiné informační systémy veřejné správy |
| Orgán územně samosprávného celku | Plnění všech práv a povinností dle Zákona | Neuplatňují se práva a povinnosti dle Zákona | Neuplatňují se práva a povinnosti dle Zákona | Neuplatňují se práva a povinnosti dle Zákona s výjimkou vazeb na jiné informační systémy veřejné správy | |
| Státní právnická osoba | Plnění práv a povinností dle Zákona u informačních systémů veřejné správy, ve kterých je vykonávána veřejná správy. U ostatních se řídit dle pokynu | Neuplatňují se práva a povinnosti dle Zákona | Neuplatňují se práva a povinnosti dle Zákona | Neuplatňují se práva a povinnosti dle Zákona s výjimkou vazeb na jiné informační systémy veřejné správy | |