====== Implementace povinností dle zákona o právu na digitální služby ====== Zákon č. 12/2020 Sb., o právu na digitální služby (dále také jako "ZoPDS") upravuje právo fyzických a právnických osob na poskytnutí digitálních služeb orgány veřejné moci při výkonu jejich působnosti, právo fyzických a právnických osob činit digitální úkony, povinnost orgánů veřejné moci poskytovat digitální služby a přijímat digitální úkony a některá další práva a povinnosti související s poskytováním digitálních služeb. Jedná se o práva klientů, které musí orgány veřejné moci respektovat a učinit veškeré kroky, aby umožnily tato práva klientům využívat. ===== Návrhy implementace jednotlivých povinností ===== Digitální a informační agentura založila meziresortní pracovní skupinu pro definici a návrh implementačních pravidel jednotlivých paragrafů ZoPDS. Výsledky této pracovní skupiny byly projednány a schváleny Radou vlády pro informační společnost. Každé implementační doporučení obsahuje kromě samotných doporučení také návrhy na legislativní úpravu ZoPDS a odlišná stanoviska členů pracovní skupiny. Jednotlivá implementační doporučení dle paragrafového členění ZoPDS: * {{ :znalostni_baze:vyklad_2_a_3.pdf |§ 2 - Uživatel digitální služby a § 3 - Právo na digitální službu}} * {{ :znalostni_baze:doporuceni_4_v3.docx |§ 4 - Právo činit digitální úkon}} * {{ :znalostni_baze:doporuceni_5_v4.docx |§ 5 - Právo na osvědčení digitálního úkonu}} * {{ :znalostni_baze:doporuceni_6_final.docx |§ 6 - Právo na nahrazení úředně ověřeného podpisu nebo uznávaného elektronického podpisu}} * {{ :znalostni_baze:doporuceni_7_final_v2.docx |§ 7 - Právo na využívání údajů}} * {{ :znalostni_baze:vyklad_8_v1.docx |§ 8 - Právo na zápis práva, povinnosti nebo právní skutečnosti}} * {{ :znalostni_baze:doporuceni_9_final.docx |§ 9 - Právo na prokázání právní skutečnosti}} * {{ :znalostni_baze:vyklad_10.docx | § 10 - Právo na zápis kontaktního údaje}} * {{ :znalostni_baze:vyklad_11_v1.docx |§ 11 - Právo na informace v souvislosti s poskytováním digitálních služeb}} * {{ :znalostni_baze:vyklad_12_12a_13_v1.pdf |§ 12 a 12a - Právo na elektronickou identifikaci a § 13 - Technologická neutralita}} * {{ :znalostni_baze:vyklad_14.pdf |§ 14 - Přechodná ustanovení}} Kromě členění na jednotlivé paragrafy a implementační doporučení k nim, je možné využít i členění dle následujících celků, které jsou blíže pospány na samostatných stránkách, a které má orgán veřejné moci také povinnost plnit: * Evidence služeb a úkonů * [[nap:katalog_sluzeb|Inventarizace služeb úřadům neboli naplnění katalogu služeb]] * [[znalostni_baze:digitalni_prirucka|Vytvoření plánu digitalizace]] * [[nap:agendovy_model_verejne_spravy|Revize agend veřejné správy]] v [[nap:rpp|registru práv a povinností]] * [[:znalostni_baze#navody_pro_praci_s_ais_rpp_pusobnostni|Zápis pomocí agendového informačního systému RPP působnostní]] * Revize rejstříku informačních systémů veřejné správy * Poskytnutí elektronických obslužných kanálů s důrazem na samoobsluhu * [[nap:portaly_verejne_spravy_a_soukromopravnich_uzivatelu_udaju|Samoobslužný portál]] * [[nap:elektronicke_ukony_a_dorucovani|Datové schránky]] * [[nap:czechpoint|CzechPOINT]] * [[nap:system_spravy_dokumentu|Dokumenty s elektronickým podpisem]] * Využití centrálních sdílený služeb eGovernmentu * [[nap:elektronicka_identifikace_pro_klienty_verejne_spravy|Jednotné přihlášení klienta]] * [[nap:referencni_rozhrani|Využití referenčního rozhraní pro získání všech dostupných údajů klienta]] * [[nap:zakladni_registry|Využití základních registrů pro získání státem garantovaných údajů včetně notifikací o změnách]] * Využití rozhodnutí a právních skutečností v registru práv a povinností * [[nap:egsb|Využití eGSB/ISSS pro získání garantovaných údajů jiných agend o klientovi]] * [[nap:komunikacni_infrastruktura_verejne_spravy|Komunikační infrastruktura pro bezpečné sdílení údajů]] * Splnění pravidel využívání a správy služeb či údajů * [[nap:evidence_udaju_o_subjektech|Evidence údajů o klientech]] * logování (zpětné prokázání projevu vůle) * Centralizované zveřejňování inteligentních formulářů * [[znalostni_baze:osvedceni|Vydávání osvědčení (doručenka) o digitálním úkonu]] * Umožnění úředně ověřeného podpisu v elektronické formě ===== Návrhy směřující k úpravě ZoPDS ===== **Návrhy směřující k úpravě § 4** * Přehodnocení, zda mají být veškeré digitální úkony dostupné všemi vyjmenovanými kanály * Upravit či dovysvětlit rozpor mezi § 14 odst. 7 ZoPDS a § 8a odst. 1 zákona č. 365/2000 Sb. * Vypuštění věty druhé z ustanovení § 4 odst. 3 ZoPDS, podle níž formát, strukturu a obsah formuláře stanoví orgán veřejné moci zveřejněním **Návrhy směřující k úpravě § 5 ** * Výslovném stanovení toho, že oznámení předávané do datové schránky a potvrzení o doručení dokumentu na elektronickou adresu budou považovány za osvědčení ve smyslu § 5 ZoPDS * Vyjasnění povinnosti poskytnout osvědčení bezodkladně za situace, kdy OVM nezná volbu uživatele o prostředku k poskytnutí osvědčení * Vyjasnění skutečnosti, zda OVM, kteří nejsou veřejnoprávními původci vystavují osvědčení až na základě žádosti uživatele a případně pro obě skupiny zakotvit, že osvědčení vystavují až na základě žádosti uživatele * Vyjasnění které OVM vydává uživateli služby osvědčení, pokud mezi poskytnutím digitální služby stojí další strana Typicky se jedná o přenesenou působnost či poskytování služeb na víceagendovém portále Stejná nejasnost však panuje i při poskytování služby na kontaktním místě veřejné správy * Výslovným zakotvením toho, že uživatel učinil volbou kanálu digitálního úkonu cestu, kterou se mu má zpět doručit osvědčení a to včetně samoobslužného portálu * Vytvoření nového práva o možnost nahlížení na celý proces vyřizování služby **Návrhy směřující k úpravě § 7** * Mělo by být zváženo, zda možnost udělit souhlas uživatele údajů není obsolentní vzhledem k současnému zákonnému přístupu ke zpřístupňování údajů v základních registrech * Měl by být vyjasněn poměr mezi výčty různých údajů, skutečností či dalších dokladů ve zvláštních právních předpisech vyžadovaných k doložení v rámci podání a § 7 a § 9 ZoPDS * Měla by být zvážena novelizace agendových předpisů, z nichž některé mohou nadbytečně výslovně požadovat předložení údajů, které jsou jinak dostupné OVM v základních registrech či agendových informačních systémech * Již jednou RVIS uloženo ke zpracování MVČR jako tzv DEPO 3 **Návrhy směřující k úpravě § 9** * Měla by být zvážena novelizace agendových předpisů, z nichž některé mohou nadbytečně výslovně požadovat předložení rozhodnutí, dokladu, průkazu, osvědčení nebo jiného údaje, které jsou jinak dostupné OVM v základních registrech či agendových informačních systémech * Již jednou RVIS uloženo ke zpracování MVČR jako tzv DEPO 3 * V souvislosti s předchozím bodem by také měl být vyjasněn poměr mezi výčty různých údajů, skutečností či dalších dokladů ve zvláštních právních předpisech vyžadovaných k doložení v rámci podání a § 7 a § 9 ZoPDS * Lze zvážit vypuštění § 9 odst 1 písm a) s ohledem na to, že tuto situaci již řeší § 7 odst 1 ===== Časté otázky k ZoPDS ===== {{page>znalostni_baze:faq_zopds}}