======Příručka‌ ‌plánování‌ ‌digitalizace‌ ‌služeb‌ ‌veřejné‌ ‌správy‌ ‌ČR‌====== Vláda dne 1. 2. 2021 svým {{ :dokumenty:usneseni_c.84.pdf |usnesením č. 84}} schválila Harmonogram a technické způsoby provedení digitalizace služeb veřejné správy na období 2021 – 2025. Protože schválený plán nebyl dostatečně ambiciózní co se týče digitalizace prostřednictvím samoobslužných portálů, uložila vláda Ministerstvu vnitra úkol, aby vytvořilo {{:dokumenty:prirucka_pro_planovani_digitalizace_-_final_v1.pdf |příručku pro plánování digitalizace}}. Účelem digitalizační příručky je přinést stručný návod, jak má správce agendy postupovat, když má **sestavit adekvátní plán digitalizace své agendy** podle § 14 odst. 4 a 5 zákona č. 12/2020 Sb. (Zákona), resp. jak má postupovat digitální zmocněnec, pokud plán konsoliduje za všechny agendy úřadu a podporuje tím jednotlivé správce agend. Z důvodu naplnění Zákona, cílů strategie Digitální Česko a účelu digitální transformace veřejné správy ČR byl pro stanovení interpretace pravidel digitalizace zvolen následující přístup: **Služby evidované v Katalogu služeb veřejné správy (VS) a jejich úkony charakteru podání** (vykonávané klientem) **mají být povinně dostupné** v každém z těchto digitálních kanálů (§ 4 odst. 1 Zákona): * **datová schránka,** * **dokument opatřený uznávaným elektronickým podpisem zaslaný typicky mailem,** * **samoobslužný portál.** Pokud orgán veřejné moci (OVM) službu v uvedených digitálních kanálech neposkytuje nebo neplánuje poskytovat, může to být jen na základě výhrady: * **vyloučení digitalizace na základě právního předpisu,** * **neproveditelnosti (nevhodnosti k digitalizaci),** * **nehospodárnosti.** Výše uvedené **pravidlo začne platit nejpozději od 1. února 2025.** Tuto povinnost je nutno podpořit včasným **naplánováním digitalizace** a následně jejím provedením. Aby bylo možno služby a jejich úkony považovat za digitalizované v uvedených obslužných kanálech, musí splňovat sadu společných a v případě samoobslužného portálu i kanálově specifických minimálních požadavků – standardů. Podrobné informace k sestavení plánu digitalizace najdete v plném znění {{:dokumenty:prirucka_pro_planovani_digitalizace_-_final_v1.pdf |příručky pro plánování digitalizace}} a také v prezentacích z proběhlých seminářů pro ohlašovatele zaměřených právě na plán digitalizace: * {{:dokumenty:prezentace_-_predstaveni_prirucky_210513.pdf |SEMINÁŘ K PŘÍRUČCE PRO PLÁNOVÁNÍ DIGITALIZACE SLUŽEB VEŘEJNÉ SPRÁVY ČR}} * {{:dokumenty:prezentace_-_predstaveni_prirucky_210527.pdf |SEMINÁŘ K PŘÍPRAVĚ PLÁNU DIGITALIZACE}} Aktualizaci harmonogramu a technických způsobů provedení digitalizace služeb veřejné správy na období 2021 – 2025 schválila vláda {{ :dokumenty:usneseni-c.-826.pdf |usnesením č. 826 dne 20. 9. 2021}}. Další aktualizace měla proběhnout do 15. 11. 2022, ale z rozhodnutí místopředsedy vlády pro digitalizaci k tomu dojde již v červnu 2022, aby se požadavky mohly zohlednit při přípravě rozpočtu na rok 2023 a následující. Z toho důvodu je třeba **podklady zpracovat v průběhu května 2022**. ==== Aplikace pro stažení podkladů plánu digitalizace==== Níže naleznete aplikaci, která automaticky vytvoří podklady k vytváření plánu digitalizace ke každé schválené agendě. Vyberte prosím Vaše OVM a dále specifikujte, o kterou agendu se jedná. Tlačítkem „Zprocesuj a stáhni“ následně získáte .xls soubor, který obsahuje vzorec pro vypočítání návratnosti samoobslužného portálu a také seznam všech úkonů, které vykonává klient a chybí u nich jako obslužný kanál datová schránka, elektronický podpis nebo samoobslužný portál. Podrobné instrukce naleznete v souboru, který se vám vygeneruje. {{url>https://egov.shinyapps.io/plan_digitalizace/ 100%,1000 }}